Naoki Yamamoto maakt vrijdag F1-debuut op Suzuka

Tweevoudig Japans Super Formula-kampioen Naoki Yamamoto maakt aanstaande vrijdag zijn Formule 1-debuut bij Toro Rosso.

Naoki Yamamoto maakt vrijdag F1-debuut op Suzuka
© Official Naoki Yamamoto

De 31-jarige Japanner komt in de eerste vrije training in actie. Pierre Gasly staat zijn STR14 af aan Yamamoto, die in zijn thuisland staat aangeschreven als een zeer succesvolle coureur.

Naoki Yamamoto won in 2013 zijn eerste Super Formula-titel en sloot het 2018 seizoen ook af als kampioen. Maar hij is ook succesvol in de Super GT Series, waar hij het kampioenschap moest delen met teamgenoot en voormalig Formule 1-kampioen Jenson Button.

Honda is de motor achter het F1-debuut van Naoki Yamamoto. "We zijn zeer verheugd dat de Japanse fans hem nu in een Formule 1-auto zullen zien rijden op ons eigen Suzuka circuit", aldus Honda's Katsuhide Moriyama. "Ik wil Toro Rosso en Red Bull hierbij bedanken voor hun medewerking."

Yamamoto, die zich de afgelopen maanden heeft voorbereid, is dolblij met de kans die hij krijgt aangeboden. "Ik heb me voorbereid, mocht de kans zich voordoen. Ik heb meegelopen als teamlid van Toro Rosso en heb gebruik mogen maken van de Red Bull-simulator", aldus Yamamoto.

"Ik ga mijn uiterste best doen om het team tijdens de eerste vrije training van zo veel mogelijk nuttige informatie te voorzien."

De eerste vrije training voor de Japanse Grand Prix begint vrijdag 11 oktober om 03:00 uur Nederlandse tijd.

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister