
Na het aangekondigde vertrek van Honda zit Red Bull in een lastig parket. De Oostenrijkse renstal heeft de garantie dat Honda ook in 2021 nog de teams van motoren voorziet, maar daarna is het over en klaar. Red Bull wil niets liever dan een eigen motor in beheer hebben en daarmee wil Honda wel helpen. Maar om dat te realiseren is het bevriezen van de motorontwikkeling na 2021 noodzakelijk.
Red Bull wil een ontwikkelingsstop voor de F1-motoren, omdat ze niet instaat zijn om voor na 2021 een nieuwe motor te ontwikkelen. Red Bull heeft daarvoor gewoon weg niet te middelen, zo liet Helmut Marko vorige week weten. Dus probeert de Brits Oostenrijkse renstal een ontwikkelingsstop voor de motoren te forceren. De ontwikkelingsstop staat wel in de plannen van F1, maar zal pas na 2023 ingaan.
Ferrari zegt nee! tegen Red Bull-plannen
Ferrari-CEO Louis Camilleri betoogt in een interview met Gazzetta dello Sport absoluut tegen de plannen van Red Bull te zijn. "We zijn resoluut tegen het bevriezen van de aandrijflijn omdat dit indruist tegen de geest van de Formule 1. Benadrukt moet worden dat de huidige regels sowieso voorzien in een bevriezing, maar pas vanaf 2023", aldus Camilleri.
In 2022 en 2023 mogen de motorleveranciers per seizoen met één motorupgrade op de proppen komen. Volgens de planning van de FIA en de Formule 1 moeten de F1-motoren in zo kort mogelijke tijd 'groener' worden en daarom is er vanaf 2022 alleen brandstof toegestaan die tenminste 10% ethanol bevat en dat vereist ontwikkeling, iets waartoe Red Bull niet (zelfstandig) in staat is.
Ferrari laat weten al bezig te zijn met de motor voor 2020 en dat de eerste testresultaten bevredigend zijn. Ferrari-teambaas Mattia Binotto legt uit dat Ferrari zich ronduit niet kan veroorloven akkoord te gaan met het vroegtijdig bevriezen van de motorontwikkeling. "In 2021 komen we met een nieuwe motor. Die ligt al op de testbank en de resultaten zijn veelbelovend", onthult Binotto. En daarmee komt Ferrari in de problemen, zodra het akkoord gaat met de plannen van Red Bull.
Maar ook de biobrandstof, waarmee Formule 1 en de FIA de sport richting CO2-neutraal wil sturen, is een reden voor Ferrari om niet akkoord te gaan. "Vanaf 2022 voorziet de regelgeving in een verhoging van het percentage ethanol in de brandstof", gaat Camilleri verder. "En we praten over tien procent. De FIA wil zo snel mogelijk richting de 100 procent. En dat betekent in zo'n geval dat sommige motoronderdelen ook verder ontwikkeld moeten worden."
Maar we willen het niet hebben over het [vroegtijdig] bevriezen van de motoren
Renault schaart zich achter Ferrari
Vorige week twijfelde Renault nog een beetje over de voorgestelde plannen van Red Bull. Maar deze week lijkt de vlag er bij Renault F1 anders bij te hangen. "We willen best discussiëren over de toekomstige motorplannen voor de middellange en lange termijn. Maar we willen het niet hebben over het [vroegtijdig] bevriezen van de motoren", liet Renault-teambaas Cyril Abiteboul deze week weten.
De Franse teambaas kan geen begrip meer opbrengen voor Red Bull en zet de hakken in het zand, en koestert zelfs een beetje wrok tegen de renstal uit Milton Keynes. "Een half jaar geleden waren we druk in gesprek om de kosten verder in te dammen: lager budgetplafond en de kosten van verder te beperken, door de bevriezing van de motoren. Toen waren Red Bull en Honda daar tegen, en dat hebben we geaccepteerd", haalt de Fransman zich voor de geest.
Ook Mercedes niet meer in de hoek van Red Bull
Nu blijkt ook Mercedes toch wat minder positief tegen de plannen van Red Bull aan te kijken. En met name het door Red Bull voorgestelde 'Balance of Performance', oftewel prestatiebalans - waarbij de snellere teams minder brandstof meekrijgen in de race of mogen gebruiken. "Dat druist tegen hetgeen waar de Formule 1 voor staat en is totaal niet bespreekbaar", aldus Toto Wolff tegenover Motorsport-Total.
Daarmee lijken het aantal opties voor Red Bull in een paar dagen te zijn gereduceerd tot erg weinig. Als Red Bull het voorgestelde plan er niet doorheen krijgt heeft het nog drie mogelijkheden. 1. Een nieuwe motorpartner vinden waarmee ze de techniek van Honda - mits Honda daarmee akkoord gaat - door te ontwikkelen, 2. Alsnog bij Renault aankloppen om in ieder geval mee te kunnen doen of 3. Stoppen met de Formule 1 en Red Bull Racing en AlphaTauri in de verkoop zetten. En daar zit de sport niet op te wachten.
Het wordt de komende weken spannend, want Red Bull-sportadviseur Helmut Marko heeft een deadline gegeven die op 15 november afloopt. Dan wil de Oostenrijker weten wat de sport beslist. Wordt vanzelfsprekend vervolgd.