VT1 7 aug - 12:00
VT2 7 aug - 16:00
VT3 8 aug - 12:00
QUALI 8 aug - 15:00
RACE 9 aug - 15:10

McLaren F1 gaat "de opwindende uitdaging" in Hongarije graag aan

McLaren F1 gaat "de opwindende uitdaging" in Hongarije graag aan
© McLaren F1

McLaren F1 staat er goed voor richting Hongarije en gooien er wat Britse humor in met de stelling Formule 1-races lijken tegenwoordig een beetje op Londense bussen. Je wacht eeuwen tot er een komt, en dan verschijnen er drie tegelijk.

Na twee succesvolle weken in de Alpen reist ook het Britse team vol verwachting af naar Hongarije. Het team heeft er alle vertrouwen in na hun volgens hen epische start van het Formule 1 seizoen.

“Ik heb gemengde gevoelens over de laatste Grand Prix”, vertelt Carlos Sainz jr. “Na een geweldige zaterdag en een zeer frustrerende race op zondag, heb ik nog een paar dagen in Oostenrijk doorgebracht met trainen en het opladen van mijn batterij voor de laatste Grand Prix van deze eerste triple-header. Ik ben in Hongarije in de wetenschap dat we, ondanks het laatste raceresultaat, allemaal bij McLaren in de goede richting werken en ik voel me positief na een veelbelovende seizoenstart. De Hungaroring vormt echter een andere uitdaging dan waar we de afgelopen twee weken in Oostenrijk mee te maken hebben gehad, dus we moeten voorbereid zijn. Ik heb daar vorig seizoen een geweldige race gehad met het finishen van P5 en, zoals altijd, wil ik daarop voortbouwen en blijven verbeteren.”

Daar waar Sainz vorig jaar al een goede ervaring had, moet Lando Norris dat nog ‘even’ dit jaar laten zien. En dat betekent afkicken van Oostenrijk en de mind-set op Hongarije. “Na twee weken op hetzelfde circuit moeten we ons zelf resetten en hard werken om verder te bouwen op de solide resultaten de we hebben behaald. Deze baan hier in Hongarije heeft langzamere bochten en is veel strakker dan in Oostenrijk. Het zou ons een nieuwe maatstaf moeten geven voor de prestaties van de F1-bolide. Ik heb tijdens mijn carrière een paar keer op dit circuit gereden, ook tijdens mijn allereerste F1-test in 2017, dus ik heb goede herinneringen. Ik hoop dat die ervaring me zal helpen om op vrijdag het circuit op te gaan. We weten ook dat de slecht twee races die zijn verreden bepalend zijn voor het seizoen. Het was een geweldige start, maar nu moeten we proberen de vaart erin te houden en te vechten voor de best mogelijke punten.”

Ook productiedirecteur Piers Thynne heeft er zo zijn mening over. Thynne ziet dat een triple-header altijd een uitdaging is, vooral aan het begin van het seizoen met in principe een gloednieuwe raceauto. “Gedurende de twee weekenden in Oostenrijk hebben we problemen kunnen beperken en een goede betrouwbaarheid hebben behouden, maar we kunnen nooit verslappen. Het getuigt van het harde werk dat het team heeft geleverd om dit niveau van betrouwbaarheid te bereiken, evenals het uitstekende rijgedrag van Lando en Carlos om de belasting van reserveonderdelen te minimaliseren.”

Ook hij is van mening dat McLaren in een goede positie is om het de rest van het veld moeilijk te maken en te pushen waar kan. “De Hungaroring biedt een reeks verschillende uitdagingen vergelijkbaar met die in Oostenrijk, maar we moeten voorbereid zijn. Door de hoge downforce-niveaus die nodig zijn op het krappe, bochtige en relatief trage circuit in Hongarije, verwachten we de auto heel anders af te stellen in vergelijking met het snelle en vloeiende circuit in Oostenrijk, en deze race zal ons ook een nieuwe test van betrouwbaarheid geven. Als we verder kijken dan de Hongaarse Grand Prix, dan richten we onze aandacht op de volgende triple-header, terwijl we op weg zijn naar beide Grand Prix's op Silverstone en Barcelona. Zoals altijd proberen we de auto bij elke gelegenheid te verbeteren en onze focus zal verder verschuiven naar updates en in plaats van het aanbod van reserveonderdelen. Door de gecomprimeerde aard van dit seizoen zullen teams de middelen zorgvuldig moeten verdelen tussen auto-upgrades en reserveonderdelen, maar het is een opwindende uitdaging die we graag aangaan.”

Door: Kris Souverijn

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Volgende F1 Grand Prix
Groot-Brittannië (2)
vrijdag 07 augustus 2020
12:00 - 13:30Eerste vrije training
16:00 - 17:30Tweede vrije training
zaterdag 08 augustus 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 09 augustus 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Groot-Brittannië (2)
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.