McLaren er weer goed bij in de kwalificatie van Abu Dhabi

Opnieuw een topprestatie van McLaren met beide auto's veilig in Q3 tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Abu Dhabi. Lando Norris kwalificeerde zich als zevende, Carlos Sainz jr. als negende. Tel daarbij op het cadeau van Bottas, dan is duidelijk dat Norris morgen de race vanaf een zesde plek start en Sainz jr. dat vanaf een achtste plek doet.

McLaren er weer goed bij in de kwalificatie van Abu Dhabi
© Pirelli

McLaren heeft dit jaar vriend en vijand verbaasd door een enorme groei mee te maken. Doe daarbij het duo Norris/Sainz en dan lijkt het alsof het team terug is van weg geweest. Voor Norris lijkt zijn eerste jaar in de Formule 1 een droomjaar als rookie. "Ik heb gemerkt dat we enorm veel ervaring hebben opgebouwd sinds Melbourne. Ik ga het seizoen finishen op een circuit dat ik goed ken en ook in de F2 op het podium heb gestaan."

Norris was blij na de kwalificatie maar had ook wat kanttekeningen. "Q1 ging goed, Q2 was niet geheel representatief, maar dat was in Q3 weer prima. Ik ben blij, het is goed voor mijn zelfvertrouwen, ondanks dat het niet helemaal perfect was. Het is belangrijk om je teamgenoot te verslaan, maar iedereen vraagt me hier hetzelfde. Sainz is moeilijk te verslaan."

Sainz is er alles aan genegen om zo ver mogelijk vooruit te starten. Want hij doet een gooi naar de plek 'best of the rest'. "Er is nog heel veel om voor te vechten want ik wil als zesde eindigen in het rijders kampioenschap. En dat zal niet eenvoudig zijn, maar het hebben het hele weekend ons goed voorbereid en ik ben ervan overtuigd dat ik een goede race ga rijden."

Nu is het dan afwachten tot de grande finale zondag, waar McLaren zeker een winnaar zal kunnen zijn als Sainz die felbegeerde zesde plek weet te bemachtigen naast die vierde plaats in het constructeurs kampioenschap.

Uitslag Quali GP Abu Dhabi