Max Verstappen tweede in Hongarije: "We waren niet snel genoeg"

Max Verstappen werd zondagmiddag tweede in de Hongaarse Grand Prix. De Nederlander had een geweldige start en kwam 67 keer als leider in de race door, maar daarna viel hij ten prooi aan Lewis Hamilton. De Brit kon op nieuwere en de medium banden Max Verstappen eenvoudig binnenhengelen.

Max Verstappen tweede in Hongarije: "We waren niet snel genoeg"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Verstappen stond een groot gedeelte van de race onder druk van Lewis Hamilton en pareerde enkele aanvallen. Hamilton maakte met nog 21 ronden te gaan een tweede stop en op zijn nieuwere banden wist de Brit in de slotfase Verstappen in te halen om zo de race te winnen. Max eindigde op P2 en scoorde een extra punt voor de snelste ronde. Sebastian Vettel werd derde.

"We waren gewoon niet snel genoeg", laat Verstappen na afloop van de race weten. "Deze race is de race geweest waar ik het hardste heb gepusht om op kop te blijven, maar we hadden de snelheid niet. Op zich geen schande, want als je kijkt naar de rest van het veld dan waren wij twee gewoon veel sneller. Wij probeerden een éénstopper te doen en Lewis had de mogelijkheid om een tweestopper te doen en dat pakte vandaag voor hem goed uit."

Op de vraag of hij had kunnen reageren op de tweede stop van Hamilton, antwoordt Verstappen: "Ik zei over de boordradio: 'als je ziet dat Lewis in sectortijden niet sneller is dan ik, dan kunnen we die stop ook doen', maar hij was meteen sneller dus dan moet je door gaan. Als je dan een pitstop maakt, komt je als tweede terug op de baan. Ik probeerde alles wat ik kon om de harde banden in leven te houden, maar je weet dat het een verloren zaak is. Ik zag Hamilton inlopen en dan probeer je er het beste van te maken. Nadat ik werd ingehaald, zijn we nogmaals gestopt en hebben we de snelste ronde gereden. Het is wel mooi dat je daar nog één puntje mee pakt."

Verstappen moest dan wel genoegen nemen met de tweede plek, toch is hij tevreden over het weekend: "We mogen niet klagen. Natuurlijk, als je op pole positie start, wil je ook winnen, maar je zag meteen dat we niet echt de snelheid hadden. Dat maakt die pole positie alleen maar mooier, omdat je weet dat je de auto out-performed hebt. Desondanks zijn we tweede geworden en hebben we de snelste ronde gereden. Mijn felicitaties aan Lewis voor de overwinning. Hij zette mij flink onder druk en dat vind ik ook mooi. Vandaag wonnen we niet, maar het was een goede dag en een goed weekend voor ons."

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race