Max Verstappen na Australië: "In Bahrein en China meer actie"

Max Verstappen kwam gisteren tijdens de Formule 1 Grand Prix van Australië als zesde over de eindstreep. In het programma Peptalk op Ziggo Sport blikte de Nederlander terug op de eerste race van het seizoen.

Max Verstappen na Australië: "In Bahrein en China meer actie"
Foto: Max Verstappen #33 (Aston Martin Red Bull Racing) - Bron: Red Bull Racing

Verstappen gaf onder meer tekst en uitleg over de balansproblemen tijdens de race, die al tijdens de openingsfase opspeelden: "We hebben met het team gekeken wat er aan de hand was, want ik klaagde na vier of vijf ronden al over vreemde problemen aan de achterkant. Ze zagen tijdens de pitstop al dat er wat schade was. Later bleek dat tijdens ronde vijf in bocht vier wat aan de achterkant was afgebroken."

Hoe de schade kon ontstaan is nog niet bekend. "Het team kan niet verklaren waarom, omdat het niet door een kerbstone is gebeurd. Het gaf me in ieder geval veel overstuur, waardoor ik moeilijker kon inschatten hoe ik de bocht in kon gaan. Later brak de auto dus uit, waardoor ik spinde. De ronden ervoor schoot ik al bijna een aantal keer van de baan af. Ook na de spin heb ik nog een aantal momenten gehad, die niet op televisie te zien waren. De auto had zo vier of vijf keer in de muur kunnen staan", aldus Verstappen.

Verstappen verklaarde tevens wat er precies is afgebroken: "Aan de onderkant van de vloer zitten enkele geleiders voor de lucht. Deze leveren veel downforce. Een grote vin van dat gedeelte was afgebroken."

Hoe kijkt de Red Bull-coureur terug op de race en het weekend in het algemeen? "Het was niet de allerbeste wedstrijd, maar dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. We gaan nu gewoon weer door naar Bahrein."

Over de RB14 heeft Verstappen in ieder geval geen twijfels: "We hebben een auto die het goed kan doen en dat geeft me vertrouwen. Als je kijkt naar de pure snelheid ziet alles er gewoon positief uit. Ik denk nog niet dat het genoeg is om Mercedes in de wedstrijd te verslaan, maar met Ferrari moeten we kunnen vechten."

De wedstrijd in Australië was niet de meest sprankelende wat betreft het aantal inhaalacties op de baan. Hoe kijkt de Nederlander hier tegenaan? "Dat is jammer. Het circuit was natuurlijk redelijk extreem, wat het inhalen lastig maakt, maar vergeleken met 2015 of 2016 is het minder spannend."

De regels aanpassen is echter geen makkelijke klus: "Je kan deze niet meteen veranderen, omdat de teams het er niet mee eens zijn. Het gaat natuurlijk gepaard met hoge kosten en het duurt dan weer twee à drie jaar voordat je in de buurt komt van andere reglementen. Dat laat dus nog wel even op zich wachten."

Desondanks verwacht de Aston Martin Red Bull Racing-coureur meer spektakel tijdens komende races: "Er komen races aan waar meer actie zal zijn. In Bahrein en China is dat sowieso, omdat je daar goed kan inhalen. De afgelopen race was wat betreft de mogelijkheid tot inhalen wel een van de ergste."

Alvorens Max naar Bahrein reist, verblijft hij nog even down under in Australië: "We gaan nog een weekje wat leuke dingen doen en trainen. Daarna weer door naar Bahrein!"Bron: Verstappen.nl

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!


Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
GP Australië
vrijdag 13 maart 2020
02:00 - 03:30Eerste vrije training
06:00 - 07:30Tweede vrije training
zaterdag 14 maart 2020
04:00 - 05:00Derde vrije training
07:00 - 08:00Kwalificatie
zondag 15 maart 2020
06:10 - 08:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.