VT1 9 okt - 11:00
VT2 9 okt - 15:00
VT310 okt - 12:00
QUALI10 okt - 15:00
RACE11 okt - 15:10

Max Verstappen: "Misschien sprak ik Chinees of zo..."

Max Verstappen: "Misschien sprak ik Chinees of zo..."
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen werd donderdag helemaal verkeerd geciteerd door de Britse pers. Daar werd de Nederlander neergezet als 'geen voorstander van' de Grand Prix op Imola. Maar dat was natuurlijk pure onzin. Wat Verstappen bedoelde was glashelder: Liever twee korte trainingen in plaats van een enkele vrije training op zaterdag van 90 minuten.

Het Formule 1-seizoen ging vanwege Covid-19 helemaal op de schop. Zo werden er meerdere Grands Prix uitgesteld en afgelast. Als gevolg daarvan staan er nu dertien raceweekenden op de F1-kalender. Er staan circuits op waar lang niet gereden is en een daarvan is die in Imola, waar op zondag 1 november de GP Emilia-Romagna (Italië) 2020 wordt gereden.

Een week voordat dit raceweekend begint, wordt er de Grand Prix van Portugal gehouden in Portimão, een circuit waar overigens nog nooit eerder gereden. Omdat de afstand tussen Portimão en Imola redelijk groot is voor de trucks van de Formule 1-teams en er te weinig tijd is, heeft de sport besloten om het weekend in Imola in te korten.

Daarom komen de vrije trainingen op vrijdag volledig te vervallen. Daarvoor in de plaats komt er een enkele vrije training op zaterdag die 90 minuten duurt. Twee en half uur nadat de vrije training wordt afgevlagd begint de kwalificatie. Erg veel tijd krijgen de Formule 1-teams dus niet om zich goed voor te bereiden op de kwalificatie op een circuit waar voor het laatste in 2006 werd gereden.

En dat is waar Max Verstappen over struikelt. Tegenover Ziggo Sport's Olav Mol verklaart Max Verstappen dat hij liever een ander format had gezien. De Nederlander is zich ervan bewust dat het voor iedereen hetzelfde is, maar toch. "We hebben daar [Imola] daar heel lang niet gereden en er is weinig informatie over, dan is het niet handig om daar maar één sessie te houden."

Verstappen had liever twee korte sessies gezien, in plaats van de enkelvoudige vrije training. "Doe dan twee sessies van een uur, of twee van drie kwartier, of zoiets. Dat is veel beter dan één sessie", aldus Verstappen, die niet begrijpt waarom de Britse pers hem niet begreep. "Misschien sprak ik Chinees of zo... ik weet het ook niet. Of de mensen zijn doof, ik weet het niet."

Vacature - MotorsportZ is op zoek naar F1-schrijftijgers (m/v) die autosport in hun aderen hebben vloeien en alles willen weten. Wat we onder andere nodig hebben zijn mensen van tenminste 16 jaar oud die in goed Nederlands een mooi en boeiend stukje kunnen schrijven. Geïnteresseerd of ken jij zo iemand? Check hier de vacature.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.