Max Verstappen: "Ik had een ronde kunnen wachten"

Het is allemaal achteraf gepraat, maar Max Verstappen stelde maandagavond in het Ziggo programma Peptalk dat hij een ronde had kunnen wachten met het inhalen van Felipe Massa. Verstappen en Massa kwamen in Variante del Rettifilo, de eerste bochtencombinatie van het circuit in Monza, met elkaar in aanraking.

Max Verstappen: "Ik had een ronde kunnen wachten"
Foto: Max Verstappen (Red Bull) - Bron: Red Bull Racing

Verstappen moest als gevolg van de touché de pits zoeken voor een nieuwe voorvleugel en een nieuw setje banden. Daardoor raakte de Red Bull-coureur achterop en moest hij zich als laatste naar voren werken, hij eindigde uiteindelijk als tiende in de race en kon zo nog een WK-punt meenemen uit Italië.

Max Verstappen gaf zijn mening over het incident en het verloop van zijn race in Italië tijdens de uitzending van Ziggo's Peptalk. "Het is enorm balen hoe het is, maar hopelijk draait het nu wel een keer. Ik denk dat de auto op zich wel goed ging, want ik had redelijk wat schade aan de onderkant: door de lekke band kwam natuurlijk de vloer de hele ronde aan de grond dus ja, een heel groot gat erin. Maar de snelheid was gewoon goed."

Over de start en het uiteindelijke verloop van de race was de Nederlander best wel tevreden. "Het kwam allemaal heel goed uit de eerste ronde. Massa reed voor me tegen Perez aan, wat me ook nog een plek opleverde."

Over de aanvaring met Massa die enkele ronden later zijn kansen verpestte, vertelt Verstappen: "Ik denk niet dat ik te fel was. Alleen achteraf als je erover nadenkt, had het ook een ronde later gekund. Ik dacht op dat moment 'het kan wel', maar Massa wilde niet meewerken en gaf me geen ruimte en dan raak je elkaar en is het klaar natuurlijk. Zeker in de situatie waarin ik al het hele jaar zit, wil je wel eens een keer een goed resultaat en dan ga je ervoor. Helaas lukte het deze keer niet."

Op de vraag of hij zich mede verantwoordelijk voelde voor het incident was de jonge Limburger eerlijk: "Ja, zoals ik al zei, ik had een ronde kunnen wachten, maar aan de andere kant zag je wel dat ik daar een goede kans had om Massa voorbij te gaan, maar hij werkte niet mee. Ik heb Massa niet gesproken maar die spreek ik wel in Singapore. Als hij zo rijdt dan kan iedereen zo rijden, maar dat snapt hij zelf ook wel."

"Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar waar ik het mee eens ben, is dat ik een ronde had kunnen wachten natuurlijk. Maar van de andere kant, ik zat er al voor onder het remmen. Maar dat is een eindeloze discussie, het is gebeurd", aldus een nuchtere Verstappen.

Volgende ronde: Singapore City

In aanloop naar de komende Grand Prix van Singapore bereidt Verstappen zich thuis in Monaco voor op de uitputtingsslag in Azië: "De race in Singapore is de zwaarste van het seizoen, dus daar moet je je goed op voorbereiden. De temperatuur, de luchtvochtigheid en het is de langste race op de kalender. Ik ben er klaar voor!"

Red Bull komt, net als in Italië, ook naar Singapore met een update. "Daar kijk ik erg naar uit, zeker na de goede prestaties hier in Monza. We krijgen best een grote update in Singapore, dus ik ben heel erg benieuwd hoe we daar gaan presteren", aldus Max Verstappen op zijn website.

Het raceweekend in het Aziatische Singapore begint op vrijdag 15 september om 12:00 uur Nederlandse tijd met de eerste vrije training.

Formule 1 podcast

Grand Prix Singapore - Lucas Degen, Jeroen Demmendaal, Jeroen Scholte en Charrel Jalving blikken vooruit op de aanstaande Grand Prix, die van Singapore op het Marina Bay Street stratencircuit. We hebben het over de crashgate, de startcrash Verstappen met Ferrari’s en Verstappen says NO!
Klik, beluister en GENIET