VT117 jul - 11:00
VT217 jul - 15:00
VT318 jul - 12:00
QUALI18 jul - 15:00
RACE19 jul - 15:10

Max Verstappen en Gianpiero Lambiase, twee handen op één buik

Max Verstappen en Gianpiero Lambiase, twee handen op één buik
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen werkt sinds zijn aanstelling in mei 2016 bij Red Bull Racing samen met race-engineer Gianpiero Lambiase. De twee kunnen met elkaar lezen en schrijven. Ze begrijpen elkaar goed, zelfs zonder woorden.

Een goede samenwerking tussen Formule 1-coureur en zijn race-engineer is van groot belang. Wanneer een race-engineer over de boardradio te veel en soms ook nutteloze informatie communiceert, kan een coureur hierdoor uit zijn concentratie gehaald worden. Vooral op spannende momenten in de race is het verkrijgen van de juiste informatie, met niet al te veel woorden, erg belangrijk.

De samenwerking met Gianpiero Lambiase bevalt Max Verstappen goed. In gesprek met Motorsport.com vertelt de Nederlander: "Ik denk dat we allebei heel rechtdoorzee en eerlijk zijn. We kunnen het elkaar ook zeggen als we iets niet goed doen en dat bevalt mij heel erg. Ook is hij een gast die niet al te veel praat."

"Ik hou er niet van als iemand praat om het praten en mij meer berichten te geven - dat werkt niet voor mij. Hij steekt hetzelfde in elkaar, dus hij denkt daar hetzelfde over. Korte, snelle communicatie werkt voor mij het beste en door de jaren leer je elkaar ook goed kennen. Je brengt samen veel tijd door. Soms denk ik dat hij al kan raden wat ik zou gaan zeggen", aldus Verstappen.

Er zijn genoeg voorbeelden van coureurs die het helemaal niet goed konden vinden met hun race-engineer. De meest spraakmakende conversatie tussen een coureur en zijn race-engineer vond tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi 2012 plaats tussen Kimi Räikkönen en de race-engineer van het Lotus F1 Team. De reacties van de Fin werden breed uitgemeten in de media. "Just leave me alone.... I know what I'm doing" en niet veel later volgde de race-engineer met info over zijn banden. Kimi's reactie was: "Yes yes, yes yes, I'm doing that all the time.... you don't have to remind me every 10 seconds."

Bekijk hier de korte (26 seconden) video op Youtube over de bewuste conversatie tussen Kimi Räikkönen en zijn race-engineer. Een klassiek voorbeeld van te veel informatie, waar de coureur niets of weinig mee kan.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Volgende F1 Grand Prix
Hongarije
vrijdag 17 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 18 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 19 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Hongarije
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.