Mattia Binotto was vorig jaar bijna vertrokken bij Ferrari
©Scuderia Ferrari

Mattia Binotto was vorig jaar bijna vertrokken bij Ferrari

13 mrt 2019 - 04:07
Ries Boogert

Het lijkt Scuderia Ferrari begin 2019 helemaal voor de wind te gaan. Het Italiaanse F1-team lijkt volgens velen intussen een serieuze kandidaat voor de wereldtitel. De nieuwe teambaas van Ferrari Mattia Bintto wil niets weten van de vermeende favorietenrol.

Tijdens de wintertests kwam Ferrari er bijzonder goed uit. Zo goed dat velen de renstal uit Maranello zien als de gedoodverfde favoriet voor de Formule 1 wereldtitel 2019. Mattia Binotto ziet op zijn beurt juist Mercedes als de favoriet voor de titel.

"Ik denk dat Mercedes nog steeds het team is wat verslagen moet worden", zo laat Binotto optekenen door Corriere della Sera. "Zij zijn een gevestigde organisatie die weten hoe ze een snelle auto moeten bouwen, en ze hebben de financiële middelen en vaardigheden."

Tijdens de wintertests had het er alle schijn van dat Mercedes het minder makkelijk had dan dan voorgaande jaren. Er zijn vermoedens dat de Duitse renstal kampt met aerodynamische problemen. Maar dat ziet de Ferrari-teambaas niet als een probleem voor Mercedes. "Als Mercedes opstartproblemen heeft, dan zullen ze die zeker overwinnen", voegt Binotto toe.

Stabiel, voorspelbaar en consistent

Maar Binotto wil ook niet ontkennen dat de Ferrari SF90 een goede raceauto is. De Italiaan omschrijft het nieuwe strijdwapen onder andere als stabiel, voorspelbaar en consistent. "Na de problemen van vorig jaar waren we daar naarstig naar op zoek", zegt Binotto.

De opvolger van Maurizio Arrivabene laat weten dat, ondanks de geschiedenis die het team rijk is, Ferrari een "jong team" is. Ook geeft hij toe dat hij tegen het eind van het 2018 seizoen op het punt stond om Ferrari te verlaten. "Ik voelde dat ik niet langer op mijn plaats was om mijn werk goed te doen", onthult Binotto.

Binotto en Arrivabene waren het regelmatig niet met elkaar eens en dat was binnen het team merkbaar. En andere F1-teams lieten volgens geruchten weten interesse te hebben in de diensten Binotto en dat wordt ook bevestigd door Binotto. "Ja, dat is waar. Andere teams lonkten met mij omdat mijn ervaring een bepaalde waarde vertegenwoordigt in de F1."

Ondanks dat Arrivabene het veld moest ruimen voor Binotto is er geen haatdragende verhouding tussen beiden. Zo laat Binotto weten. "Ik leer altijd van iedereen", benadrukt Binotto. "Zelfs van Maurizio [Arrivabene, red.] en daar bedank ik hem voor."

"De persoonelijke verstandhouding is altijd goed geweest. We hebben nooit ruzie met elkaar gehad. We hadden alleen meningsverschillen over visie, het leiden van het team en het raceweekend", besluit Binotto.

DELEN
Meer nieuws
F1 GP Bahrein
vrijdag 29 maart 2019
1e Vrije Training12:00 - 13:30
2e Vrije Training16:00 - 17:30
zaterdag 30 maart 2019
3e Vrije Training13:00 - 14:00
Kwalificatie 16:00 - 17:00
zondag 31 maart 2019
Race 17:10 - 19:10
Sakhir / F1-weer