
Na de mondiale uitbraak van COVID19 in 2020 nam de Formule 1 een haarspeldbocht. De technische regelverandering die voor 2021 op de planning stond werd uitgesteld naar 2022. Tegelijkertijd kregen de teams voor 2021 te maken met een wijziging in de aerodynamische regels. De voornaamste reden was het terugbrengen van de downforce met 10%, maar ook wilde de sport de kosten drukken voor de, vooral noodlijdende, teams.
In nieuwe aerodynamische regels moesten teams de bodemplaat (floor) kleiner maken. Dat leidde automatisch tot minder downforce en de teams moesten op zoek naar manieren om die verloren downforce terug te winnen. De teams met een 'low rake concept', zoals Mercedes en Aston Martin, hebben door de nieuwe regelgeving klaarblijkelijk het meest te lijden.
Aston Martin moest in Bahrein genoegen nemen met een enkel WK-punt. Lance Stroll kwam als tiende over de eindstreep en Sebastian Vettel was met zijn vijftiende plek ver verwijderd van de punten. Mercedes deed het aanzienlijk beter dan Aston Martin [de roze Mercedes van 2020] en wist beide coureurs op het podium te krijgen. Hamilton won en Bottas werd derde, achter Verstappen.
Toto Wolff en Otmar Szafnauer, teambazen bij Mercedes en Aston Martin, weten het zeker. De nieuwe aerodynamische regels zijn bedoeld om de hiërarchie in de sport onderste boven te gooien. "Ik weet zeker dat [de nieuwe regel voor de bodemplaat] met opzet is ontwikkeld om de pikorde e te veranderen", zei Mercedes-teambaas Toto Wolff ondubbelzinnig tegen Sky Sports. En Aston Martin-teambaas Otmar Szafnauer sluit zich aan bij de mening van zijn Oostenrijkse collega.
"Ik ben geen complottheoreticus. Maar de teams die met het 'low rake concept' rijden, zeiden vorig jaar dat het een groter effect zou hebben dan op de teams met 'high rake'. En we hadden gelijk", aldus Szafnauer. "Er is nooit gestemd. Er was [vorig jaar] slechts één proefstemming door alle Chief Technology Officers in de technische subcommissie."
In onze tijd zijn de regels talloze keren gewijzigd, aldus Helmut Marko
Red Bull-sportadviseur dr. Helmut Marko ontkent niet dat de regels voordelig uitpakken voor bijvoorbeeld Red Bull Racing. Maar de Oostenrijker herinnert zich ook dat Red Bull in hun kampioensjaren vaak te lijden hadden onder nieuwe regels, die er volgens hem alleen op gericht waren de snelheid uit de Red Bull-bolides te halen.
"In onze tijd dat we vier wereldtitels wonnen, zijn de regels talloze keren gewijzigd. We hebben het altijd zo geïnterpreteerd dat het doel was hiervan was dat het ons zou benadelen", verklaart Marko tegenover Motorsport-Total. "De reden was dat ze de snelheid wilden verlagen. Het belangrijkste argument kwam van Pirelli dat de belasting [voor de banden] niet te hoog mocht worden."
"Dat het ons nu minder treft, is een vermoeden en kan door niets bewezen worden", verduidelijkt Marko en voegt eraan toe: "Voordat Mercedes hun voordeel kwijtraakte werd er gezegd dat hun concept [low rake] sowieso beter was. Nu is ons concept ineens beter. [...] Maar zo is het nu eenmaal. Als de regelgeving verandert, moet je je daaraan aanpassen", zegt Marko.