Marko nam risico met Max Verstappen: "Ik zou het zo weer doen"

Marko nam risico met Max Verstappen: "Ik zou het zo weer doen"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Helmut Marko nam in 2014 een risico toen hij Max Verstappen een Formule 1-contract aanbood. Toch laat de zesenzeventigjarige Oostenrijker weten dat hij - mocht dezelfde situatie zich weer voordoen - het zo weer zou doen.

Max Verstappen debuteerde voor Toro Rosso op 15 maart 2015 tijdens de Grand Prix van Australië. Tijdens de race viel Verstappen met motorproblemen uit, terwijl hij op de negende positie reed. Tijdens zijn tweede F1-optreden in Maleisië finishte Verstappen op de zevende plaats en was daarmee de jongste Formule 1-coureur ooit die dat kunstje flikte. En de rest is geschiedenis.

Helmut Marko sprak met de vijftienjarige Max Verstappen, zo vertelt hij tegenover Motorsport-Total en was met stomheid geslagen. "Hij [Max Verstappen] was toen ongeveer 15 jaar oud. En meestal praat ik ongeveer 20 minuten met een coureur, zodat ik een idee krijg met wat voor persoon ik te maken heb", aldus Marko, die laat weten dat het anders verliep bij Verstappen. "Ik zat anderhalf uur met Max te praten. Het was iemand in een heel jong lichaam, maar met een stel hersenen die zeker drie tot vijf jaar verder waren", aldus de zesenzeventigjarige Red Bull-topman, die zich alles nog heel goed herinnerd.

Het naar de Formule 1 halen van een jongeman, die nog niet eens een rijbewijs had en zich nog nauwelijks hoefde te scheren, is een behoorlijk groot risico, wist Marko. "Iemand die nog zo jong is en nog maar één formuleklasse had gereden, naar de Formule 1 halen is een risico wat niet genegeerd moet worden", vervolgt Marko, die later nog eens een gesprek met Verstappen aanging. "Toen ik zag hoe volwassen hij was en hoeveel hij had geleerd tijdens zijn kartperiode en met hoeveel toewijding de autosport benaderde..."

Toen bekend werd dat Max Verstappen als zeventienjarige aan de Formule 1 ging beginnen deed dat behoorlijk veel stof opwaaien. Red Bull werd flink door de mangel gehaald in de media en in de paddock, het team zou onverantwoordelijk gehandeld hebben. Maar het plan van Marko werkte en pakte helemaal goed uit. De FIA reageerde vrij snel met een leeftijdslimiet en een puntensysteem (om een superlicentie te kunnen aanvragen) waar de nieuwe coureurs - na Max Verstappen - aan moesten voldoen, voordat ze aan officiële Formule 1-sessies mochten deelnamen. Dat wat door Helmut Marko als een belachelijke reactie wordt bestempeld. Hij hoopt dan ook dat de FIA het systeem snel gaat herzien, want volgens hem is het een oneerlijk systeem.

"Max veroorzaakte dus veel ongelooflijke emoties en reacties, maar achter gezien zou ik het zou weer doen", benadrukt Marko tot slot.

Max Verstappen reed in 2019 zijn beste Formule 1-seizoen ooit en heeft nu acht grands prix op zijn naam staan en twee pole positions behaald. Gezien over zijn hele F1-carrière heeft Max Verstappen 9,29 punten per race gescoord. Daarmee staat hij als derde achter Lewis Hamilton en Sebastian Vettel die beiden gemiddeld ruim 12 punten per race binnenslepen. Valtteri Bottas staat op de vierde plek met 9,21 punten per race.

Nieuwe F1-bolides 2020: Klik hier om de agenda te bekijken met onthullingen van de nieuwe F1-bolides.

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.