Lof en kritiek: De Formule 1 Grand Prix van Mexico 2018

De Grand Prix van Mexico is zondag – voor de tweede keer op rij – de Grand Prix van Maxico geworden. Max Verstappen had in de nacht vooraf aan de race op zondag slechts twee tot drie uur geslapen. Het missen van de pole-position, op slechts 26 duizendsten, had de Nederlandse Red Bull-coureur wakker gehouden. Verstappen kwam, zag en won de Grand Prix van Mexico met overmacht.

Lof en kritiek: De Formule 1 Grand Prix van Mexico 2018
© Getty Image/Red Bull Contentpool

Alle lof voor...

Max Verstappen was vastbesloten om zijn tweede startplek om te zetten naar een overwinning en zo geschiedde het. Na een bliksemstart reed Verstappen weg bij pole-sitter en teamgenoot Daniel Ricciardo. Samen met Lewis Hamilton dook Verstappen de eerste bochten in, maar de Nederlander zat aan de goede kant en kwam als eerste door in ronde 1 en de Limburger gaf de leiding niet meer uit handen. Max Verstappen reed een dominante race in Mexico en werd door het wereldpubliek ook nog eens verkozen tot 'Driver of the Day'. Max Verstappen is in alle opzichten dé grote winnaar en verdient daarmee alle lof voor zijn optreden in Mexico.

Lewis Hamilton heeft er in Mexico niet veel voor hoeven doen om zijn vijfde rijderstitel te claimen. De Brit hoefde slechts als zevende over de eindstreep te komen. De Mercedes-coureur kwam als vierde over de meet en veel meer had er voor de Brit niet ingezeten. Daarmee had Sebastian Vettel het nakijken, die zich overigens een groot sportman toonde door na de race het Mercedes-team persoonlijk te feliciteerde.

Sebastian Vettel heeft zich dus een groot sportman getoond en verdient hiervoor lof. En ook al zag Vettel de wereldtitel aan zijn neus voorbij gaan, hij is een groot winnaar, want hij nam op een grootste manier zijn verlies. Sebastian Vettel sloot zijn Mexicaanse avontuur als tweede af, nog voor teamgenoot Kimi Räikkönen die derde werd

Stoffel Vandoorne verdient voor zijn eindnotering in Mexico ook een beste bak lof. De Belg kan aan zijn lot in de Formule 1 niets meer veranderen, omdat hij na Abu Dhabi de McLaren-deur definitief achter zich sluit. Maar de Vlaming reed in zijn McLaren op Autódromo Hermanos Rodríquez een foutloze race en kwam - in de Sauber-sandwich - als achtste over de eindstreep.

Marcus Ericsson, die door velen wordt gezien als 'niet geschikt voor de Formule 1' wist zondag toch heel erg netjes als negende over de finishlijn te rijden. Net als Sauber-teamgenoot Leclerc besloot ook Ericsson maar eenmaal naar binnen te gaan voor vers rubber. De Zweed begon de race op gebruikte hypersofts en stapte na 16 ronden over op nieuwe supersofts en reed daar de race mee uit. Een foutloze race van de Zweed en dat mag ook wel eens gezegd worden.

En dan de kritiek

Haas F1 is in Mexico vreselijk door de mand gevallen. De coureurs van de Amerikaanse formatie, Kevin Magnussen en Romain Grosjean, eindigde als voorlaatste en laatste op de lijsten en moesten zelfs het Williams-team voor zich dulden. Uitgerekend in het weekend dat er een nieuwe sponsor - de Britse energiedrankjesfabrikant 'Rich Energy' - bekendgemaakt werd, weet Haas geen deuk in een pakje boter te slaan. Nog erger is dat Romain Grosjean zich na afloop van de race in Mexico-Stad een slechte verliezer toont en zich kritisch uitlaat over de hoogte van de Zuid-Amerikaanse race. De Fransman vroeg zich af of er wel een Grand Prix verreden moest worden op zo'n hoogte (2.238 m). Kansloze bevinding en ook hiervoor oogst hij dan ook kritiek.

Pechvogel vermelding

De allergrootste pechvogel is met voorsprong Daniel Ricciardo. De meestal goedlachse Australiër zag een podium, nadat hij zaterdag de pole-position scoorde, in Mexico aan zijn neus voorbij gaan. Met nog tien ronden op de teller liet - voor de zevende keer dit seizoen - de techniek hem in de vreselijk steek. Naar verluidt bleek het achteraf om een mankement van de versnellingsbak te gaan, maar dat doet er niet toe voor Ricciardo, hij heeft het inmiddels opgegeven: 'Laat Gasly maar in deze auto rijden', aldus Ricciardo verwijzend naar de 'vervloekte' RB14. Het is voor Ricciardo te hopen dat hij in de eindsprint van 2018, waar nog twee races op de kalender over zijn, nogmaals de kans krijgt om voor Red Bull Racing op het podium te staan.



Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race