Lewis Hamilton wint de 1000ste Formule 1 -race in China 2019

Lewis Hamilton wint de 1000ste Formule 1 -race in China 2019
©Mercedes F1
14 apr 2019 - 09:47
Ries Boogert
DELEN

Mercedes was het hele weekend al oppermachtig, iets wat vooraf niet verwacht werd. Maar Lewis Hamilton kon vrij eenvoudig zijn eerste F1-zege van 2019 bijschrijven. De Brit leidde de Chinese Grand Prix van start tot finish. Valtteri Bottas kwam als tweede over de eindstreep.

Ferrari-rijder Sebastian Vettel mocht als derde het podium beklimmen. Het was de eerste keer dat de Duitser het podium mocht beklimmen. Max Verstappen sloot de duizendste Formule 1-race als vierde te eindigen, nog voor Charles Leclerc die vijfde werd.

Gasly ging met nog twee ronden te gaan de pits in voor kersvers rubber in een poging de snelste raceronde te rijden. Die stond was toen nog in het bezit van Sebastian Vettel. De Fransman pakte de snelste raceronde met een 1:34.742 en wist naast zijn zesde plaats ook nog het extra WK-punt pakt voor de snelste raceronde in China.

Pierre Gasly reed zijn Red Bull RB15 naar een zesde plek, op ruime voorsprong van Renault-rijder Daniel Ricciardo, die als zevende zijn eerste race in 2019 finishte.

Sergio Pérez kwam als achtste over de eindstreep, gevolgd door Alfa Romeo-rijder Kimi Räikkönen die samen met Toro Rosso-rijder en rookie Alexander Albon de top tien compleet maakte.

Lewis Hamilton wist bij de start Valtteri Bottas te verschalken en er met de leiding in de race van door te gaan. Ook Charles Leclerc was zijn teamgenoot Sebastian Vettel te snel afgeweest in de eerste bocht.

Max Verstappen wist zijn positie te behouden ten opzichte van zijn teamgenoot Pierre Gasly. Toch kende de Nederlander in de installatieronde een momentje, toen hij spinde op zijn koude soft banden.

Na de eerste ronden bleef de stand van zaken in de kop van het veld ongewijzigd. Hamilton aan kop, gevolgd door Bottas, Leclerc, Vettel, Verstappen en Gasly op de zesde plek. Maar Ferrari gaf Charles Leclerc de opdracht om zijn teamgenoot Sebastian Vettel voorbij te laten gaan. Dit tot ongenoegen van de Monegask.

Een en ander was koren op de molen van Red Bull Racing, en met name voor Max Verstappen. Met de Ferrari's zo dicht bij elkaar en Verstappen er niet ver achter kon de Oostenrijkse renstal iets uitproberen.

En dat deed Red Bull dan ook, een undercut werd uitgeprobeerd. Verstappen kwam naar binnen voor nieuw rubber en Ferrari antwoordde een ronde later met de pitstop voor Vettel. Het scheelde niet veel of Verstappen wist Vettel, die op koude banden stond, te verschalken op het zelfde punt waar ze vorig jaar samen in de rondte gingen. Dit keer bleef het bij een sportief gevecht, wat Vettel voorlopig won.

De undercut had wel gewerkt op de tweede Ferrari-rijder Charles Leclerc. De Ferrari-rijder uit Monaco kwam na zijn pitstop achter de Nederlandse Red Bull-coureur terecht. Maar langzaam maar zeker kwam Leclerc weer dichterbij aan zijn voormalig kartrivaal Verstappen.

In ronde 30 vraagt Leclerc aan het team: "Moet ik op mijn banden gaan passen?", het team antwoordt over de boardradio: "We moeten pushen, we moeten pushen. We schakelen over op plan B...", waaruit opgemaakt kon worden dat Ferrari nog een keer naar binnen gaan halen voor een tweede pitstop.

Maar de eerste die naar binnen ging was Max Verstappen in ronde 35. Opnieuw probeerde Red Bull een undercut, maar Ferrari reageert door Vettel opnieuw binnen te halen voor nieuwe banden. Verstappen kreeg nieuwe medium banden onder zijn Red Bull gemonteerd, en dat deed Ferrari dan ook bij Vettel. Leclerc zou pas veel later naar binnen gaan voor nieuwe banden.

Intussen vraag Lewis Hamilton zich af wie de snelste raceronde in handen heeft. "Bottas", is het antwoordt over de boardradio van Mercedes. De Brit rijdt duidelijk met twee vingers in de neus en overweegt ook dat extra punt voor de snelste ronde binnen te halen en Hamilton gaat in ronde 36 naar binnen voor gebruikte medium banden. Bottas krijgt enkele momenten daarna in de zelfde ronde nieuwe medium banden.

Hamilton behoudt de leiding in de race, maar Charles Leclerc heeft nu de tweede positie in handen. De Ferrari-rijder staat op gebruikte harde banden, terwijl de rest uit de top zes op verser rubber staat.

Na de tweede reeks pitstops komt het tot een gevecht tussen Leclerc en Bottas die om de tweede positie strijden. Het gevecht wordt uiteindelijk door Bottas gewonnen, die daarna eenvoudig wegrijdt bij Leclerc. De Monegask staat nog steeds op de veel oudere harde banden van Pirelli. De Monegask verliest heel veel tijd en het zou niet lang duren voordat Ferrari reageert. Hij wordt in ronde 43 ingehaald door teamgenoot Vettel. Leclerc gaat vervolgens onmiddellijk naar binnen voor nieuw rubber en verliest zijn vierde positie aan Verstappen.

Bij de pitstop van Leclerc gaat nog het een en ander mis, en dat kostte de Monegask kostbare tijd. Bij terugkeer op de baan heeft Max Verstappen een voorsprong van ruimschoots 14 seconden en met nog twaalf ronden te gaan stond Leclerc voor de zeer lastige taak om de Nederlander binnen te hengelen.

Terwijl de top drie ongewijzigd verder reed, probeerde Charles Leclerc alles om Max Verstappen bij te halen en mogelijk te passeren. Iedere ronde ging de Monegask iets sneller dan de Nederlander, maar het bleek niet genoeg te zijn. Daar kwam ook nog eens bij dat Leclerc problemen kreeg met zijn versnellingsbak. Over de boardradio meldde hij: "Problemen met mijn versnellingen..", "We gaan de data bekijken", antwoordde het team.

Leclerc moest in China genoegen nemen met een vijfde plek, terwijl Max Verstappen de vierde plek en bijbehorende punten.

DELEN
Meer nieuws
GP van Azerbeidzjan over
dgn uur min sec
F1 GP Azerbeidzjan
vrijdag 26 april 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 27 april 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00
zondag 28 april 2019
Race 14:10 - 16:10
Bakoe / F1-weer
Baku City Circuit / 6,001 km
Race: 51 ronden / 306,051 km
F1 kalender 2019 downloaden
MEEST GELEZEN
22 apr. 18:39 - F1
Horner: "Verschil tussen Max en Mercedes-rijders is niet al te groot"
22 apr. 16:47 - F1
Red Bull-teambaas schaart zich wederom achter Pierre Gasly
22 apr. 17:50 - F1
Daniel Ricciardo zegt dat hij het racen nog niet verleerd is
23 apr. 06:04 - FE
Porsche test nieuwe FE-bolide op het Spaanse Circuit Calafat
23 apr. 04:43 - F1
Ondanks nieuwe achtervleugel nog steeds problemen voor Haas F1