VT1 9 okt - 11:00
VT2 9 okt - 15:00
VT310 okt - 12:00
QUALI10 okt - 15:00
RACE11 okt - 15:10

Lewis Hamilton scoort pole, maar "de fysieke belasting is enorm"

Lewis Hamilton scoort pole, maar "de fysieke belasting is enorm"
© Mercedes F1 | Lewis Hamilton op vrijdag 11 september 2020 op Mugello

Lewis Hamilton speelde het hele weekend een ondergeschikte rol vergeleken bij zijn teamgenoot Valtteri Bottas. De Fin was de snelste man in alle sessies, totdat de kwalificatie begon. Daar liet de Britse wereldkampioen zich weer zien en scoorde hij zijn 93ste poleposition in de Formule 1.

Het scheelde haast niets, maar de 0,059 seconde was voor Lewis Hamilton voldoende om Valtteri Bottas in de kwalificatie te verslaan. De zesvoudig wereldkampioen scoorde op Mugello zijn 93ste polepostion. Maar achteraf zei de Brit dat hij het niet makkelijk had gehad.

"Om eerlijk te zijn, is het weekend niet gemakkelijk. In Mugello is een geweldige baan, maar erg lastig. In vrije trainingen en in het eerste deel van de kwalificatie, was Valtteri consequent sneller dan ik. Ik moest mijn uiterste best doen om alle bochten perfect te nemen, en mijn engineers hebben uitstekend werk verricht door de optimale instellingen te kiezen. Dit alles stelde ons in staat een zeer goede ronde te rijden. In de laatste poging nam de wind toe, ik kon niet nog sneller gaan, maar het resultaat was genoeg om eerste te blijven", aldus Hamilton.

"Waarschijnlijk zien de fans op tv dit niet, maar de snelheden zijn hier ongelooflijk. We vliegen door de zesde, zevende, achtste en negende bocht heen met een snelheid van meer dan 270 km/u, de fysieke belasting is enorm, bovendien nemen ze geleidelijk toe! Ik moest toevoegen in de eerste, tweede en tiende bochten, gelukkig heb ik dit kunnen bereiken. Valtteri bleek erg snel te zijn, ik ben erg blij deze pole te winnen."

De race begint vandaag (zondag) om 15:10 uur Nederlandse tijd. Het belooft een spannende race te worden, omdat de temperaturen zullen oplopen en daarmee wordt ook het asfalt flink heet. Pirelli heeft zowel een een- als een tweestopper genoemd als de snelste strategie. Alle coureurs in de top tien starten op de soft banden, dus het lijkt er voorlopig op dat iedereen op dezelfde strategie staat.

Vacature - MotorsportZ is op zoek naar F1-schrijftijgers (m/v) die autosport in hun aderen hebben vloeien en alles willen weten. Wat we onder andere nodig hebben zijn mensen van tenminste 16 jaar oud die in goed Nederlands een mooi en boeiend stukje kunnen schrijven. Geïnteresseerd of ken jij zo iemand? Check hier de vacature.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Vind jij dat F2-coureur Mick Schumacher klaar is voor de Formule 1?
Volgende F1 Grand Prix
Eifel (Duitsland)
vrijdag 09 oktober 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 10 oktober 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 11 oktober 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Eifel (Duitsland)
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.