VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Lewis Hamilton claimt zevende wereldtitel na winst in Turkije

Lewis Hamilton claimt zevende wereldtitel na winst in Turkije
© Mercedes F1

Lewis Hamilton heeft zijn zevende wereldtitel in stijl geclaimd door de Grand Prix Formule 1 van Turkije te winnen. Sergio Pérez werd, gezien de omstandigheden, knap tweede en de grote verrassing op het podium was de verschijning van Sebastian Vettel. Max Verstappen moest vandaag genoegen nemen met de zesde plek.

Lance Stroll maakte een prima start mee en bleef aan de leiding in de eerste ronde. Verstappen maakte een vreselijke start mee, omdat hij stond te malen. Na de eerste doorkomst had de Nederlander al werer wat goed gemaakt, maar reed als vierde, achter Sebastian Vettel. Stroll, die meteen los was van de rest, en Pérez gingen aan de leiding.

Verstappen had de grootst mogelijk moeite om Vettel te volgen. Hij glibberde vooral in de eerste ronden achter de Ferrari-coureur aan. Vettel hield de boel op, maar omdat er geen DRS beschikbaar was kon Verstappen niet voorbij aan de Duitser. Bottas, die in de eerste bocht meteen spinde en later weer, reed op de zestiende plek. Zijn teamgenoot Lewis Hamilton reed op de zesde plek en zat op titelkoers, zijn zevende.

Terwijl Stroll en Pérez aan de horizon verdwenen ploeterde Verstappen achter Vettel. Maar hij kon er nergens voorbij. Het risico om in een spin te raken was te groot. Albon volgde op de vijfde plek achter zijn teamgenoot, ook al was het gat twee seconden. In ronde 6 begon Pérez, die al vijf seconden achterstand had opgelopen op zijn teamgenoot, aan te zetten. De Mexicaan leek vastbesloten om de zege van zijn jongere teamgenoot af te snoepen.

Charles Leclerc reed op P14 en besloot zijn full wets om te ruilen voor de intermediates, want de baan werd steeds minder nat. Toch lag er op bepaalde punten van de baan nog steeds veel water. Meerdere coureurs volgden het voorbeeld van Leclerc. Onder hen Valtteri Bottas en Sebastian Vettel. Verstappen bleef rijden op de full wets, net als de Racing Point-coureurs.

Eindelijk was Verstappen verlost van Sebastian Vettel en had nu vrij zicht, zoals hij dat graag had. In ronde 8 rijdt Albon, ook nog steed op de full wets, de snelste raceronde en Verstappen deed het een ronde later. Op datzelfde moment ging Lance Stroll als leider in de race ook de pits in voor intermediates. Verstappen nu op P2, achter Sergio Pérez en Albon op P3.

Verstappen laat over de boardradio weten dat hij vandaag niet te snel op de intermediates wil overstappen. En rijdt meteen weer de snelste raceronde, terwijl hij de leiding in de race overneemt, omdat ook Pérez de pits opzoekt voor de groen gemarkeerde intermediates. Ook Hamilton gaat ook erg snel op de intermediates en neemt het snelste raceronde-stokje van Verstappen over. Verstappen moet naar binnen, zo wordt hem verteld. En dat doet hij dan ook. in ronde 12. De Nederlander komt als vierde terug in de race, die dan even geleid wordt door Alexander Albon.

In tegenstelling tot zaterdag leken de intermediates nu beter te werken voor Verstappen. Terwijl Albon uiteindelijk ook de intermediates gaat ophalen rijdt Verstappen weer als derde achter Lance Stroll, die de leiding in de race weer terug heeft, en Sergio Pérez. In ronde 13 wordt de Virtual Safety Car ingeschakeld. Het was Antonio Giovinazzi die alsnog moest opgeven. Hij was de eerste uitvaller in Turkije.

Nadat de auto van Giovinazzi was weggewerkt door de marshalls zitten we in ronde 15. Intussen is de temperatuur van de baan iets gestegen van 15 naar 16 graden. Dat kwam ook omdat de lucht steeds lichter werd en de wolken een beetje ruimte gaven aan de blauwe lucht. En meteen opende Verstappen de jacht op Sergio Pérez, de man op P2. Eindelijk gingen de intermediates voor de Red Bulls werken, want ook Albon wist eerst Hamilton en een ronde later ook Vettel te passeren. Weer reed Albon de snelste raceronde, het ging om rondenummer 18.

In ronde 19 vergalopeerd Verstappen zich en spint na een aanval op Pérez. Hij verliest meerdere posities en ging meteen de pits in. Vervolgens kan hij weer terug als achtste in de race. Verstappen moest nieuwe banden halen omdat hij een flat spot op zijn band had. Alle hoop voor Red Bull was nu gevestigd op Alexander Albon, die nog steeds ongekend snel ging en ook in ronde 19 de snelste raceronde claimde. Per ronde ging de Thaise-Brit een seconde sneller dan de man op P2 Sergio Pérez.

Albon hengelde Pérez langzaam maar zeker binnen. In ronde 21 is zijn achterstand teruggelopen naar 2,6 seconden. Valtteri Bottas deed zichzelf geen plezier, want hij verloor twee posities nadat in bocht 2 bijna spinde. Het werd niet de dag van de Fin en alles leek in kannen en kruiken voor Lewis Hamilton, die alleen maar voor zijn teamgenoot hoefde te finishen om zijn zeven wereldtitel te claimen. Met Bottas nu op P17 was dat geen zorg meer voor de Brit.

Intussen is Albon richting de versnellingsbak van Pérez gereden. Zijn achterstand is nog minder dan een seconde. Kon de Britse-Thai zich laten gelden en zijn positie voor 2021 bij Red Bull zeker stellen? Het zou moeilijk worden, want de baan is nog altijd spekglad. We zitten nu in ronde 24 wanneer Albon te horen krijgt dat hij het even rustig aan moet doen om zijn banden te sparen. Albon houdt iets in, maar blijft in de buurt van Pérez. Lance Stroll rijdt nog altijd aan de leiding, maar zijn voorsprong op zijn teamgenoot is geslonken tot minder dan vier seconden.

Max Verstappen rijdt nog altijd op de achtste postitie rond, op 1,7 seconde van Carlos Sainz. In ronde 27 bestaat de top tien uit de volgende coureurs. 1. Stroll, 2. Pérez, 3. Albon, 4. Vettel, 5. Hamilton, 6. Ricciardo, 7. Sainz jr., 8. Verstappen, 9. Leclerc en 10. Magnussen.

Max Verstappen ging enkele ronden geleden voor de zoveelste keer over de witte lijn in de laatste bocht. Ook al kon de Nederlander er niets aan doen, het was namelijk erg glad, toch zou de kwestie na de race onderzocht worden. Een beetje ongemakkelijke situatie voor Verstappen, want wat zou de uitkomst worden van het oordeel van de stewards. Op dat moment bericht Albon zijn team dat zijn voorbanden op zijn. Zijn achterstand op Pérez was weer opgelopen en erger nog, Vettel kwam snel dichterbij aan de Red Bull-coureur.

Het ging er om spannen, want ook Stroll klaagde over bandenslijtage. Wie durfde als eerste de gok te nemen om slicks te laten monteren. Er zou namelijk ook weer wat regen onderweg naar het circuit zijn. We zitten op dat moment in ronde 30 en eindelijk wordt DRS enabled. Dat gaf wel aan hoe snel de baan minder nat werd. Na 32 ronden valt er nog steeds maar één uitvaller te betreuren, zijn naam is Antonio Giovinazzi. Daniel Ricciardo geeft zijn zes positie in de race op, als hij in ronde 33 de pits in duikt voor verse intermediates. Sainz nu op P6 en Verstappen volgt op P7 en Charles Leclerc, die lijkt te vliegen in de vrije lucht en op zijn nieuwe banden, op P8.

Ook Vettel en Sainz duiken de pits in voor nieuwe intermediates. Albon verslikt zich en verliest een positie aan Lewis Hamilton, die nu op podiumkoers ligt. Verstappen op P5 en achter zijn teamgenoot. Het gat tussen de teamgenoten is ruim acht seconden. De banden van Albon lijken bijna op slicks, terwijl het toch echt intermediates waren. Hij krijgt een ronde later nieuwe groen gemarkeerde banden. We zitten inmiddels in ronde 35, wanneer Pérez zijn teamgenoot Stroll belaagd. Het gat is minder dan een seconde.

Ook Hamilton kruipt richting de kop van het veld. Vanaf P3 heeft de Brit nog maar minder dan drie seconde achterstand op de leider in de race: Lance Stroll. Ook de Canadees wordt naar binnen gehaald voor nieuwe banden. Hij komt als vierde terug in de race en achter Verstappen. Maar het verschil tussen hen is slechts iets meer dan twee seconden. Verstappen nu op P3 en Stroll op P4. En op hetzelfde moment passeert Lewis Hamilton de leider in de race, Sergio Pérez en neemt de leiding in de race over. Hamilton neemt meteen afstand van de Mexicaan en slaat in een ronde een gat van 3 seconden.

Stroll is niet blij met zijn nieuwe banden (intermediates) en lijkt terrein te verliezen op Verstappen. Het gat is in ronde 39 opgelopen tot meer dan 8 seconden. Stroll krijgt nu Vettel in zijn nek. De Duitser heeft zojuist Alexander Albon verschalkt en gaat meteen over Stroll heen. P4 voor de viervoudig wereldkampioen. En ook Leclerc - die ook over Albon ging - neemt Stroll te grazen. Zo rijdt Stroll nu op P6 en Albon P7. Voor hen rijden Vettel en Leclerc en P4 en P5. Even later haalt Leclerc zijn teamgenoot in en rijdt nu op P4. En terwijl Hamilton meer dan 10 seconden los is van het veld rijdt Bottas op een kansloze dertiende positie rond.

Ook in ronde 42 rijden alle coureurs nog op de intermediates. Het is nog te glad voor slicks, maar daarnaast wordt er ook nog wat regen verwacht. Dus het werd een kat-en-muis-spel. Hamilton merkt over de boardradio op dat het donkerder wordt, en wordt bevestigend beantwoord. "Geen regen?", vraag de Brit zich af. "Nee, voorlopig niet", antwoord zijn team. En intussen is Charles Leclerc met zijn veel nieuwere banden naar de achterkant van Verstappen gereden. De Monegask passeert de Nederlander op twintig ronden versere banden.

We zitten nu in ronde 44 en Verstappen duikt de pits weer in voor verse intermediates. Verstappen verliest door zijn pitstop vier posities en komt dus als zevende terug in de race, vlak voor de polesitter Lance Stroll. Verstappen heeft nu zijn teamgenoot voor zich rijden. Het gat tussen beiden is meer dan drie seconden. Voor Valtteri Bottas breekt in ronde 45 een ongebruikelijk moment aan, als hij door zijn teamgenoot op een ronde wordt gezet.

De banden van Verstappen komen weer op de juiste temperatuur en hij zet meteen de snelste raceronde, een 1:39.706. Hij zit in twee ronden op de staart van Albon. En nog altijd is het droog en op de baan wordt de apex steeds beter zichtbaar. Van Stroll zijn poleposition is niets meer over. De Canadees verliest steeds meer terrein op Verstappen. In ronde 48 - er zijn dus nog 10 ronden te gaan - is het gat opgelopen tot meer dan 17 seconden.

Lewis Hamilton leek zoner enige problemen naar zijn zoveelste zege te rijden en daarmee zijn zevende wereldtitel in stijl en op de juiste manier te claimen. Ondanks dat de baan steeds droger werd zat er nog steeds regen in de lucht. De eerste zeven coureurs zaten binnen schootsafstand van elkaar, als het alsnog zou gaan regenen. De laatste tien ronden zouden spannend kunnen worden.




0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.