Leeftijd van Honda-protegé Naoki Yamamoto is mogelijk struikelblok

De laatste Japanse Formule 1-coureur die door Honda werd gesteund was Takuma Sato. En de laatste Japanse Formule 1-coureur was Kamui Kobayashi (2014). De Japanse F1-fans hunkeren weer naar een Japanse held in de Formule 1, maar wie komt er voor in aanmerking?

Leeftijd van Honda-protegé Naoki Yamamoto is mogelijk struikelblok
© YouTube

Het is geen geheim dat Red Bull Racing het zusterteam Toro Rosso gebruikt om aanstormend F1-talent te laten rijpen voor het eigen Formule 1-team. Red Bull maakte sinds 2019 gebruik van de Honda-motor en succes is ondanks het overgangsjaar niet uitgebleven.

Toen Toro Rosso met Honda in zee ging werd teambaas Franz Tost vrij snel gevraagd of er op verzoek van Honda Racing Japanse coureurs een kans kregen in het uit Faenza. Met de vragen doelde men op een contract of eventuele deelnames aan de vrije training op de vrijdag. Tost antwoordde destijds: "Ja, een Japanse coureur staat absoluut op onze agenda. Wanneer dat gebeurt hangt af van de prestaties van de Japanse coureurs."

Een kandidaat die mogelijk wordt overwogen is Naoki Yamamoto. De Japanner schreef in 2013 en 2018 het Super Formula-kampioenschap op zijn naam. Daarnaast won hij in 2018 samen met voormalig Formule 1-coureur Jenson Button het Japanse GT-kampioenschap. Voor Jenson Button bestaat er geen twijfel over Yamamoto. "Een coureur met zijn eigenschappen zou eigenlijk in de Formule 1 moeten rijden", aldus Button.

Het enige probleem wat Yamamoto met zich meebrengt is zijn leeftijd. De Japanner is immers al 31 jaar oud. Dat is niet per se oud, maar wel in vergelijking met de leeftijd van de Red Bull-junioren. Gemiddeld komt het Japanse talent tien jaar te laat. Niettemin is het helemaal niet ondenkbaar dat Yamamoto voor de eerste vrije training van de Japanse Grand Prix 2019 wordt opgeroepen.

"We hebben een aantal coureurs in de Super Formula. Yamamoto gaat momenteel aan de leiding. Gezien de huidige trend is hij eigenlijk te oud voor de Formule 1, maar vroeger was dat nooit een probleem. We willen hoe dan ook iemand ergens aan een vrije training laten deelnemen. We hebben nauw contact met Toro Rosso en Red Bull over de mogelijkheden", aldus Honda F1-directeur Masashi Yamamoto tegenover Motorsport.com.



Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET