Late seizoensopeners: F1 van het verleden, naar het heden

Late seizoensopeners: F1 van het verleden, naar het heden
© Ferrari F1

Het Formule 1-seizoen 2020 zou van start gaan op zondag 15 maart. Zou, want door de internationale dreiging van het COVID-19-virus is alle F1-actie opgeschort tot in, minimaal, de meimaand. Tegenwoordig bizar laat voor de seizoensstart van de koningsklasse, vroeger allerminst ondenkbaar.

In de tijd van kortere kalenders, radiaalbanden, wagens met motoren voorin en een nationale vlag om de race mee te starten, was het niet ongebruikelijk dat de crème de la crème van de autosport zich pas in mei verzamelde. Goed, geracet was er zeker al wel – eigenlijk kwamen de F1-coureurs bijna elke week wel ergens de baan op – maar het officiële kampioenschap begon pas op het moment dat de vogels alweer druk eieren legden.

Zo werd bijvoorbeeld het allereerste Formule 1- seizoen geopend op  zaterdag 13 mei – een datum die tegenwoordig goed zou zijn voor ongeveer het vijfde of zesde treffen van het jaar. In dat eerste F1-jaar, 1950, werden er trouwens ‘slechts’ zeven Grands Prix verreden. In september zat ’t er  alweer op. Lekker overzichtelijk!

In 1951 moesten de raceliefhebbers nog twee weken langer geduld hebben voor de eerste Grand Prix van het jaar in gang werd gezet – op 27 mei, de verste datum op de jaarkalender waarop ooit een GP-jaar is begonnen, werd er voor het eerst weer om het wereldkampioenschap gereden. Daaropvolgende jaren werden gekenmerkt door gigantische gapende gaten – doordat men topcoureur Juan Manuel Fangio wilde belonen met een thuisrace werd er een GP in Argentinië aan de kalender toegevoegd, maar daar werd in de Argentijnse zomer gereden. Laat het pampasland nu net op het zuidelijk halfrond liggen – de GP in Buenos Aires stond voor vroeg in januari op de rol.

Toen Buenos Aires na 1960 van de kalender werd geplukt, omdat er weinig animo meer voor was – Fangio was immers gestopt – viel de seizoensopener terug naar de maand mei. Dit hield een aantal jaren aan, tot er een nieuwe GP op het zuidelijk halfrond werd gevonden in de Zuid-Afrikaanse. Deze werd vanaf 1965 traditiegetrouw rond nieuwjaar gehouden. Net als in het Argentijnse geval was er vervolgens een gigantisch gat naar de tweede GP, die ‘gewoon’ voor mei gepland stond.

[De tekst gaat onder de foto verder]

[© Ferrari F1- | Alberto Ascari - GP Monaco 1950]

Nadat Zuid-Afrika richting maart werd geduwd en de Formule 1-leiding nog een tijdje experimenteerde met een seizoensopening in januari middels de herintrede van de Argentijnse GP, werd vanaf 1983 een indeling zoals we deze tegenwoordig kennen gehanteerd. Een eerste race in maart, meestal gevolgd door twee of meerdere in april. Enkel in 1985, 1987 en 1988 werd er pas tijdens het eerste weekend van april afgetrapt.

Van het verleden, naar het heden. Na jarenlang seizoensopeners in maart mee te hebben gemaakt, zal de F1-communie dit jaar waarschijnlijk nog héél lang moeten wachten. Want: wie weet precies hoe lang het COVID-19-virus de wereld zal terroriseren? En wie zegt niet dat het virus in de koude herfstmaanden een heropleving meemaakt? Krijgen we überhaupt raceactie te zien en zo ja, waar en wanneer? De FIA heeft een indicatie gegeven door ‘eind mei’ te roepen, waar het tegelijkertijd een gemuteerde versie rondstuurde waarin de datum 1 mei viel te lezen.

Gezien de recentelijke ontwikkelingen in Nederland lijkt het een utopie dat hier begin mei een Formule 1-race plaats kan vinden. Spanje zit eveneens in de penarie en Monaco zal waarschijnlijk wel dolgraag de seizoensouverture willen organiseren, maar zit het prinsdom te wachten op luitjes die uit allerlei COVID-landen komen? Zelfde geldt uiteraard voor Azerbeidzjan en Canada, waar het (nu nog) rustig lijkt.

Nu wil de autosportschrijver van dienst niet doen vermoeden ook maar iets van biologie te weten, maar algemeen bekend is dat virussen in warmere dagen meer moeite hebben om overeind te blijven. Het kan, Formule 1-technisch, weleens een heel hete zomer worden.

Lees ook: De Formule 1 wil de zomerstop opofferen om seizoen te redden

Door: René Oudman

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.