Kvyat neemt voor Toro Rosso een WK-punt mee naar Bahrein

Scuderia Toro Rosso heeft tijdens de eerste race van het Formule 1 seizoen een fel begeerd puntje gepakt. Danill Kvyat eindigde op een tiende plaats. Teamgenoot en rookie Alexander Albon eindigde op plaats veertien. Een resultaat waar de Italiaanse formatie tevreden over mag zijn.

Kvyat neemt voor Toro Rosso een WK-punt mee naar Bahrein
©Getty Images / Red Bull Contentpool

Kvyat heeft de tiende plaats fel moeten verdedigen. Hij werd tientallen ronden lang op de hielen gezeten door Gasly. Toch bleef hij stoïcijns en liet zich niet in een foutje tillen. Mooi om te zien is dat de beide Honda motoren aan elkaar gewaagd waren. Wel maakte de Rus zelf een fout en moest daarom Lance Stroll voor zich houden. Hij kon niet meer dicht genoeg komen om hem in te halen en extra punten te pakken.

"Ik ben erg blij met hoe ik vandaag heb gereden en het was erg vermakelijk", begint Kvyat. "We konden de banden goed managen gedurende de hele race en we hadden echt de snelheid om voor betere posities te knokken. Ik probeerde Stroll nog te pakken, maar dat werd een beetje risicovol. Aan het eind van de race had ik een mooi gevecht met Gasly. Het voelde goed om een snellere auto achter me te kunnen houden", aldus de Rus routinier.

Alexander Albon had een goede start maar zakte tijdens de wedstrijd steeds verder weg. Hij acteerde uiteindelijk de hele race rondom de plek waar hij was gestart. Uiteindelijk eindige hij een plekje lager dan zijn start, P14.

"Het was mijn eerste kennismaking met een raceweekend, ik had echt geen idee wat ik moest verwachten", steekt rookie Alexander Albon van wal. "De start verliep goed, ik liep de koppeling opkomen en dacht 'geweldig, dat is goed gegaan' en ik kon meteen twee posities winnen. Op dat moment was ik maar één plek van de punten verwijderd. Veel beter werd het uiteindelijk niet. Alles bij elkaar genomen ben ik zelf tevreden met hoe het weekend voor mij verlopen is. Ik denk dat we punten hadden kunnen scoren, dus dat steekt een beetje. Maar hoe dan ook het is een goede ervaring voor mij geweest", besluit Albon.

Formule 1 podcast

Grand Prix Italië - Wat een race wat een race. Max moest achteraan starten en verremde zich voor de chicane. We hebben een mooi gevecht gezien tussen Leclerc en Hamilton die ronde lang met elkaar in gevecht waren.
Klik, beluister en GENIET