Kvyat krijgt uit voorzorg als eerste een nieuwe Honda-motor

Daniil Kvyat heeft de twijfelachtig eer om als eerste coureur een nieuwe Honda-motor te ontvangen. De Rus kreeg zijn nieuwe krachtbron omdat er tijdens de eerste vrije training in China "onregelmatigheden" werden geconstateerd.

Kvyat krijgt uit voorzorg als eerste een nieuwe Honda-motor
©Red Bull

Honda heeft vandaag met de eerste motorwissel van het seizoen te maken gekregen. Na de eerste vrije training in China werden er door Honda onregelmatigheden geconstateerd. Dat deed Honda er toe besluiten om de motor van Kvyat uit voorzorg te wisselen. Kvyat miste hierdoor 45 minuten van de tweede training, maar kon desondanks toch nog een knappe tijd neerzetten die hem op de dertiende plaats brachten.

Honda verzekerde dat het puur uit voorzorg was, dat onderstreept Daniil Kvyat zelf ook. "Ja, er waren onregelmatigheden, dus uit voorzorg hebben we mij een andere motor toegekend. Dat is alles wat ik weet en wat ik nu kan zeggen", aldus Kvyat na afloop.

Technisch directeur van Honda, Toyoharu Tanabe, liet weten: "We zullen deze krachtbron naar Sakura sturen voor meer diepgaand onderzoek en we zullen onze gegevens hier op het circuit analyseren."

Naast een nieuwe verbrandingsmotor heeft Daniil Kvyat ook andere nieuwe motorcomponenten gekregen. Zo ging er tevens een nieuwe turbo, MGU-H en MGU-K in. Vooral het laatste component, de MGU-K, is cruciaal. Er mogen per seizoen slechts twee van deze componenten gebruikt worden en de Rus heeft dus reglementair zijn laatste MGU-K in gebruik genomen.

Formule 1 podcast

Grand Prix Italië - Wat een race wat een race. Max moest achteraan starten en verremde zich voor de chicane. We hebben een mooi gevecht gezien tussen Leclerc en Hamilton die ronde lang met elkaar in gevecht waren.
Klik, beluister en GENIET