Krijgt McLaren voor Austin het 2018-plaatje helder?

Ook al heeft Fernando Alonso nog niets bekend gemaakt aangaande zijn plannen voor de toekomst, het heeft er alle schijn van dat de tweevoudig wereldkampioen er nog een jaar bij McLaren aanvastplakt. Eén van de personen die daar van overtuigd lijkt is McLaren-teambaas Eric Boullier. "Ik denk niet dat er nog veel lastige hobbels zijn", aldus Boullier in Japan.

Krijgt McLaren voor Austin het 2018-plaatje helder?
Foto: Fernando Alonso #14 (McLaren) - Bron: Honda F1 Media

Fernando Alonso staat op het punt om zijn toekomstplannen bekend te maken, althans dat denkt wereldkampioen Nico Rosberg. De Duitser was afgelopen weekend, tijdens de Grand Prix van Japan, een vertegenwoordiger van Sky Sports F1.

"Ik heb hem [Fernando Alonso, red.] gesproken en denk dat hij warmloopt om zijn overeenkomst met McLaren te verlengen", aldus Nico Rosberg. "En daarnaast spreekt meer en betrouwbaar motorvermogen hem natuurlijk ook aan."

Fernando Alonso geeft - in het zelfde gesprek met Rosberg - ook aan dat hij nog voor de Grand Prix van Amerika zijn besluit wil nemen, aldus F1i.com. Zo langzamerhand lijken de puzzelstukjes ook voor McLaren op hun plek te vallen.

Rest nog één dingetje, de reservecoureur van McLaren. De huidige reservecoureur, Jenson Button heeft laten weten dat hij volgend jaar wil racen, maar geen Formule 1 wil rijden. Of zijn functie als reservecoureur en een ander raceklasse is te combineren is dus nog niet duidelijk, maar het gaat lastig worden.

"Ik heb er van genoten toen ik in Monaco in de nieuwe Formule 1-wagen mocht rijden, maar ik heb de Formule 1 niet gemist", aldus een stellige Jenson Button tegenover Sky Sports. Daarmee kan duidelijk gesteld dat Jenson Button niet van plan is terug te keren naar de Formule 1.

De grootste kanshebber om Jenson Button als de reservecoureur van McLaren te vangen is Lando Norris. De 17-jarige Brit staat op het punt om de Europese Formule 3-titel te claimen. Eén en ander staat aanstaand weekend te gebeuren.

Eric Boullier verklaarde hierover in Japan: "Lando [Norris] is de belangrijkste kandidaat [voor de functie van reservecoureur]. Mocht hij de F3-titel pakken, dan heeft hij voldoende punten om aanspraak te maken op een superlicentie."

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister