Kevin Magnussen: "Men vergeet dat wij het kleinste team zijn"

Formule 1 team Haas staat de afgelopen dagen meer dan normaal in de belangstelling, en dat is niet alleen door de gekte rond de sponsordeal met Rich Energy. Haas F1 slaagt er maar niet in om het lek boven te krijgen, waarom heeft de Haas VF-19 zoveel potentieel in kwalificatie en waarom komt dat er tijdens de race niet uit.

Kevin Magnussen: "Men vergeet dat wij het kleinste team zijn"
© Haas F1

Formule 1 teams jagen er jaarlijks vele miljoenen doorheen, er lijkt bijna geen limiet op te staan. Maar wat voor het ene team een zomaar weer een uitgave is, is voor het andere team een enorme hap uit het budget. Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing behoren tot de teams met de grootste budgetten. Haas F1 behoort tot de rest van het veld en is het kleinste Formule 1 team met het kleinste budget.

Toch weten Kevin Magnussen en Romain Grosjean zich in de kwalificatie regelmatig in de top tien te melden. Maar tijdens de race komt het potentieel, wat er in de kwalificatie wel was, er helemaal niet meer uit en valt het Haas-duo terug in de race. "Extra frustrerend", noemt Magnussen tegenover Formula1.com, de website van de sport.

Tijdens de kwalificatie in Oostenrijk kon Kevin Magnussen doorstoten naar Q3 en liet de vijfde tijd noteren. Euforie alom, maar door een gridstraf - Magnussen had een nieuwe versnellingsbak in gebruik genomen - van vijf plekken en moest hij vanaf P10 aan de race beginnen, nog voor Red Bull-rijder Pierre Gasly. De Deen sloot de race zondag als negentiende af, maar de snelheid leek er op zaterdag toch echt te zijn.

"Als je deel uitmaakt van dit team en dat weet je dat het haast onmogelijk is om de Red Bulls te verslaan", deelt Kevin Magnussen. Als je weet waar wij mee te maken krijgen in vergelijking met de grote team, is het krankzinnig dat we het hen [in kwalificatie] lastig kunnen maken. We zijn bijzonder teleurgesteld dat we daar niet toe in staat zijn in de race, er moet een verklaring zijn en we werken er hard aan."

Het grootste probleem zijn de banden en op de oververhitting van de banden lijkt Haas F1 een abonnement te hebben. "Ze worden heel snel erg heet en glibberig [om op te rijden]", vervolgt 'The Viking'. "En dat is erg vreemd omdat je op nieuwe banden van start gaat en dan vervolgens het rijvlak oververhit en dan verlies je grip en een gevolg daarvan is dan weer dat de bedrijfstemperatuur zakt."

"De oververhitte banden brengen ons vervolgens in de problemen op veel gebieden, je wordt langzamer in de bochten en weet ik veel wat nog meer. Ik krijg er hoofdpijn van", zegt Magnussen, die van mening is dat het probleem eenvoudiger zou zijn op te lossen als er meer personeel beschikbaar was.

"Wanneer je met dit soort problemen te maken krijgt is het voor ons een beetje lastig om het even snel op te lossen, we zijn het kleinste team op de grid... men vergeet vrij makkelijk dat we het kleinste team zijn". Ondanks dat wist de Amerikaanse formatie in 2018 als vijfde team het kampioenschap af te sluiten.

"Het is erg frustrerend om te weten dat de auto zo snel is in kwalificatie en dat het er in de race niet uitkomt, terwijl je weet dat de snelheid er is - we waren in kwalificatie [Oostenrijk] immers zo veel sneller."



Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister