Kerbs op COTA moeten Max Verstappen beteugelen

Er worden nieuwe kerbs aangebracht op Circuit of the Americas nadat Max Verstappen tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2017 een omstreden inhaalactie uitvoerde op Kimi Räikkönen. FIA-racedirecteur Charlie Whiting zegt dat de wijze van handhaving, hoe en of de tracklimits overschreven worden, echter niet zullen veranderen.

Kerbs op COTA moeten Max Verstappen beteugelen
©Getty Iages / Red Bull Contentpool

"Op bijvoorbeeld COTA [Circuit of the Americas] is het niet meer dan normaal dat er in het gebied waar Max [Verstappen] er naast ging, lage kerbs geplaatst worden", aldus Charlie Whiting. "Er moet gedacht worden aan kerbs zoals die in de uitloop van de laatste bocht en de uitloop van de eerste bocht liggen."

Red Bull-coureur Max Verstappen haalde Kimi Räikkönen - die brandstof moest besparen - tijdens de laatste ronde van de Grand Prix op COTA in. Maar omdat de wedstrijdleiding oordeelde dat Verstappen voordeel had verkregen door de tracklimits te overschrijden, kreeg de Nederlander vijf seconden straf aan de broek. Zo werd Verstappen van de derde plaats terugverwezen naar een haast roemloze vierde plaats.

Volgens Whiting leert de FIA continue hoe voorkomen kan worden dat coureurs de tracklimits overschrijden. "Ik denk dat we dichtbij het punt zijn dat we ons geen zorgen meer hoeven maken dat coureurs voordeel behalen uit het overschrijden van de tracklimits."

Als meest recent voorbeeld haalt Charlie Whiting de eerste bocht in Mexico aan. Nadat Lewis Hamilton in 2016 de eerste bocht af kon snijden op Autódromo Hermanos Rodríquez, zijn er maatregelen genomen. "Als je je Mexico 2016 herinnert, toen sneed Lewis [Hamilton] de eerste bocht af, na 2016 is dat niet meer gebeurd omdat er maatregelen zijn genomen."

"We komen steeds dichter bij het punt dat we alle gebieden waar eventueel voordeel behaald kan worden, hebben uitgesloten", legt de 65-jarige Brit uit.

Maar er is meer waar de FIA aan wil werken. Zo behaalde Nico Hülkenberg voordeel uit het afsnijden van de bocht tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi in 2017. Ondanks dat de Duitser vijf seconden tijdstraf aan de broek kreeg, wist hij toch het voordeel wat hij behaalde te behouden omdat hij de plaats niet terug gaf aan zijn voormalig teamgenoot Serio Pérez.

"We zijn er nog niet uit hoe we dit soort gevallen gaan benaderen, maar ook aan dat soort gevallen van 'onreglementair' behaalde voordelen wordt gewerkt", aldus Whiting.



Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race