Jolyon Palmer neemt met P12 afscheid van Renault

Jolyon Palmer heeft met een 12e plek afscheid genomen van de Formule 1. Hij vertrok op een 18e plek tijdens de Japanse Grand Prix. Hülkenberg finishte niet. Hij moest in de 42e ronde zijn auto binnen zetten met een kapotte achtervleugel. Nul punten dus voor Renault.

Jolyon Palmer neemt met P12 afscheid van Renault
Foto: Jolyon Palmer #30 (Renault) - Bron: Renault Sport Media

Het was voor Palmer een foutloze race. Lange tijd leek het erop dat hij toch een puntje kon scoren. Hij reed lange tijd in de top 10 rond. Het is jammer dat Jolyon zich niet meer kon terugvechten naar een plek in die top tien. En dan was er dan het einde. "Dank je wel iedereen, het was geweldig om met jullie te racen", aldus Jolyon over de radio naar zijn team. Op twitter reageerde het team ook nog terug: "En nu hebben we een brok in onze keel."

Hülkenberg, die startte op de gele softbanden, had twee momentjes, één aan het begin van de race waar hij even van de baan afschoot en ondertussen zijn plek in de top 10 kon behouden. Maar ook één later in de wedstrijd waar hij in het grind terecht kwam en ternauwernood zijn bolide uit de muur wist te houden. "Ik had een goede start en had na bocht twee al een McLaren en Kimi ingehaald. Het ging goed. We gingen voor een éénstopper. Na mijn eerste stop kwam ik achter een groep terecht waar ik niet achter had willen komen. Dat was niet ideaal", aldus Nico. En het bleek verre van ideaal, niet het groepje maar wel het materiaal. "Op de achtervleugel was iets gebroken waardoor de drs open bleef staan. Ik kon daardoor niet meer racen. Dat is jammer want een 8e plek had zeker mogelijk geweest."

Dat Hülkenberg teleurgesteld was, bleek wel uit zijn lichaamstaal. Hij stapte echt woest uit de auto en ging even naar achteren om zich af te reageren. Even later kwam hij zichtbaar teleurgesteld terug bij zijn team om hen te bedanken. Het is dus uithuilen en opnieuw beginnen. Hülkenberg zal de volgende wedstrijd met Carlos Sainz jr. vechten om een plek in de top tien.

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister