Jenson Button keert terug bij Williams als ‘senior adviseur’

Enkelvoudig Formule 1 wereldkampioen Jenson Button keert terug bij Williams, het team waarmee hij zijn Formule 1 carrière startte in 2000. Nu keert de Brit terug als senior adviseur met een meerjarige deal. De Britse renstal zet hiermee zijn reorganisatie voort onder de nieuwe eigenaar.

Jenson Button keert terug bij Williams als ‘senior adviseur’
© McLaren F1

Williams werd vorig jaar overgekocht door Dorilton Capital, een Amerikaanse investeringsmaatschappij. Deze overname betekende dat oprichter Sir Frank Williams en dochter Claire Williams zich moesten terugtrekken van hun team. Na de reorganisatie werd Simon Roberts benoemd tot teambaas van Williams, terwijl Jost Capito, Ex-McLaren baas, werd benoemd tot CEO van Williams.

Vandaag (vrijdag) kondigt het team aan dat de wereldkampioen van 2009 Jenson Button, weer een plek krijgt binnen het team met een meerjarige overeenkomst.

“Jenson Button zal met meer dan dertig jaar aan autosportervaring advies en begeleiding geven aan het team met zijn nieuwe rol. Hiermee kan hij de huidige coureurs en de coureurs van de jeugdopleiding ondersteunen en helpen met hun ontwikkeling,” aldus de Britse renstal.

Tijdens het seizoen van 2021 zal Button – die wereldkampioen werd met Brawn GP, en ook heeft geracet voor Benetton, Honda en McLaren – een aantal Grands Prix zelf bijwonen, aan teamevenementen in het Verenigd Koninkrijk meedoen en ondersteuning bieden bij media- en marketingactiviteiten. Hij zal deze rol combineren met zijn taken bij Sky Sports F1.

Button reageert: “Ik ben erg verheugd om voor de tweede keer in mijn leven te kunnen zeggen dat ik voor Williams heb getekend. Toen ik op mijn negentiende begon in de Formule 1, was het een moment wat mijn leven drastisch heeft veranderd. 20 jaar later heb ik het gevoel dat ik altijd bij het team ben gebleven.”

“Sir Frank Williams heeft toen vertrouwen in mij getoond, waar ik hem voor altijd dankbaar voor zal zijn en daarom heb ik ook extra veel zin in de kans die ik nu heb gekregen en dat ik zo het team weer kan helpen naar succes. - Er is nog heel veel te doen, maar ik twijfel geen moment dat de toekomst rooskleurig eruit ziet voor dit fantastische team en ik heb er super veel zin in om te mogen beginnen aan dit avontuur.”

Aankomend Williams CEO Jost Capito zei: “Om Jenson aan boord te hebben kunnen brengen is weer een stap in de goede richting om ons team vooruit te helpen. Jenson heeft altijd een goede band gehad met het team en het is dan ook erg mooi om hem terug te verwelkomen in de familie van Williams. - In 2000 zag Sir Frank het talent wat Jenson had en gaf hem toen een kans in de Formule 1. Hij vervulde zijn belofte en had uiteindelijk een hele mooie carrière die onder andere één wereldtitel heeft opgeleverd.”

“Meer recentelijk heeft hij zijn inzicht getoond in zowel de zakenwereld als de omroepwereld en hij blijft een gerespecteerd figuur in de paddock. Al deze ervaring zal ons helpen, zowel technisch als zakelijk. In Grove heeft iedereen veel respect voor hem en daarom zijn we verheugd om met hem samen te werken.”

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Dorilton CapitalF1 nieuws 2021Formule 1 2021Jenson ButtonJost CapitoWilliams F1
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:30 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:00
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
17:00 - 19:00
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.