Jean Todt over gridstraffen: 'We staan open voor suggesties'

Er werden maar liefst 150 gridstraffen uitgedeeld aan negen coureurs voor de Grand Prix van Italië en alle straffen waren direct gerelateerd aan het vervangen van een of meerdere motoronderdelen. Om de kosten van motoren in te voeren werden in 2004 motorgerelateerde gridstraffen ingevoerd, maar sinds de invoering van de V6-hybrideturbo's is het systeem wel erg complex geworden.

Jean Todt over gridstraffen: 'We staan open voor suggesties'
Foto: Jean Todt, voorzitter van de internationale autosportbond (FIA) - Bron: Red Bull Racing

Iedereen is het er over eens, 'er moet iets veranderen aan dit absurde strafsysteem'. Zelfs FIA-president Jean Todt is het daarmee eens, alleen gaat dat niet zomaar even. Tegenover Sky Sports legde de 71-jarige voorzitter van de FIA uit: "Doorgevoerde regels en procedures zijn in de Formule 1 niet zomaar even te veranderen, daaraan gaat een proces vooraf."

"Het reduceren van de kosten - die snel tempo hoger werden - was de reden om gridstraffen in te voeren. Als we de situatie kunnen verbeteren zullen we dat absoluut niet nalaten, we staan open voor suggesties", aldus Jean Todt, die volgende maand (23 oktober) al weer acht jaar voorzitter van de internationale autosportbond FIA is.

Lijst met coureurs die in Italië een gridstraf kregen

CoureurGridstraf
Sergio Pérez (Force India)5 plaatsen
Romain Grosjean (Haas)5 plaatsen
Carlos Sainz jr. (Toro Rosso)10 plaatsen
Nico Hülkenberg (Renault)10 plaatsen
Jolyon Palmer (Renault)15 plaatsen
Max Verstappen (Red Bull)20 plaatsen
Daniel Ricciardo (Red Bull)25 plaatsen
Stoffel Vandoorne (McLaren)25 plaatsen
Fernando Alonso (McLaren)35 plaatsen



Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET