Jean Todt haalt uit naar kalender-klagers: "We zijn bevoorrecht"

Jean Todt haalt uit naar kalender-klagers: "We zijn bevoorrecht"
© Barry Mikkers/MotorsportZ

FIA-baas Jean Todt heeft uitgehaald naar mensen die vinden dat de F1-kalender te vol begint te raken. De werkdruk op onder andere teamleden zou te hoog oplopen. Todt wuift het weg als klaagzang en stelt: "We zijn bevoorrecht".

In 2020 wordt er een recordaantal van 22 Formule 1-races verreden en ook al duurt het nog even, men wil uiteindelijk naar 25 races per jaar. Veel teamleden hebben al geklaagd over de aanstaande werkdruk in de komende jaren. Ook teambazen zien een groeiend aantal teamleden wat gebukt gaat onder de werklast. Plaatsvervangend teambaas bij Williams F1, Claire Williams zei vorig jaar: "We moeten de impact op het personeel van tweeëntwintig races in één seizoen niet onderschatten." Ook F1-baas Chase Carey heeft soortgelijke zorgen geuit. Maar Jean Todt wil er niets over horen.

Voorlopig krijgen we te maken met 22 Formule 1-races in een seizoen en Todt ziet dat aantal op korte termijn niet oplopen tot vijfentwintig. "Ik denk dat het wel even zal duren voordat we in de buurt van 25 races komen", aldus Todt tegenover Speed Week. "Er wordt zoveel gespeculeerd, maar laten we ons voorlopig eens concentreren op situatie zoals die nu is, met 22 races per jaar. Ik heb er een iets andere kijk op", gaat de Franse FIA-topman verder. "Ik heb echt het gevoel dat we ons gelukkig mogen prijzen, en ik sluit mezelf daar niet van uit."

"We [F1-personeel] zitten in een wereld, waar we kunnen doen waar we van houden. Het is onze passie en daarom zijn we allemaal bevoorrecht. Iedereen in de Formule 1 is bevoorrecht. Natuurlijk moeten we hard werken en hebben we onze verantwoordelijkheden. Ik werkte vroeger ook achter uur per dag, zes of zeven dagen per wee.", aldus de drieënzeventigjarige Fransman, die jarenlang als teambaas van Ferrari heeft gefunctioneerd. De voormalige Ferrari-teambaas deed dit werk uit passie en zijn familie toonde hiervoor begrip, legt Todt uit. "Ik wilde resultaten [met het team] en als je een liefhebbend gezin hebt, begrijpen ze het wel. Je doet dit werk niet je hele leven."

Iets wat Todt vooral steekt, is dat er mensen in de wereld zijn, die het heel wat slechter hebben dan de meeste mensen op aarde. Als VN-ambassadeur voor verkeersveiligheid komt hij in landen, waar mensen ronduit arm zijn en weinig tot niets te besteden hebben. "Er zijn mensen die moeten werken voor 30 dollar per maand dat is de realiteit in bepaalde landen en dat mogen we dus niet vergeten. We moeten ons bescheiden opstellen en niet vergeten dat 800 miljoen mensen op de wereld niet voldoende voedsel, water of medicijnen hebben", aldus Jean Todt.

Nieuwe F1-bolides 2020: Klik hier om de agenda te bekijken met onthullingen van de nieuwe F1-bolides.

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.