Jarno Trulli: "Geen fan van hybride V6-turbo-motoren in F1"

Er is al ontzettend veel over gezegd en geschreven: De hybride V6-turbo-motoren die sinds 2014 in de Formule 1 gebruikt worden. Voormalig Formule 1-coureur Jarno Trulli is er geen fan van. Sterker nog de Italiaan zegt niet veel meer te voelen voor F1, vanwege de motoren.

Jarno Trulli: "Geen fan van hybride V6-turbo-motoren in F1"
© Honda Racing F1 | Honda F1-motor

Trulli, die in zijn F1-carrière elf keer op het podium stond, waarvan eenmaal als winnaar, maakte deel uit van de sport toen er nog met V8- en V10-motoren werd gereden. "Ik ben geen fan van het huidige Formule 1", onthult Trulli tegenover Gazetta Motori.

"Ik wil over niets oordelen, ik zeg alleen dat de krachtbronnen onnodig duur en te gecompliceerd zijn. Dit zorgt voor grote problemen bij het managen van een F1-team", voegt hij toe.

Jarno Trulli zou het wel weten als hij het voor het zeggen had. "Ik zou teruggaan naar de atmosferische V8-motoren. Niet zozeer omdat ze dit jaar slechts drie motoren mogen gebruiken in 23 races, maar omdat het problematische systemen zijn om aan te passen aan de Formule 1-auto's", sluit hij af.

Vanaf 2025 gaat de Formule 1 een andere motorformule hanteren. Ook al zijn de exacte details nog niet bekend, de motoren moeten meer geluid gaan maken en eenvoudiger zijn. Zo zal om te beginnen de MGU-H verdwijnen en de MGU-K meer capaciteit krijgen.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 nieuws 2021Formule 1 2021formule 1 2025Jarno Trulli
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:30 - 12:30
Tweede vrije training
15:00 - 16:00
zaterdag 17 april
Derde vrije training
12:00 - 13:00
Kwalificatie
15:00 - 16:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.