James Allison legt mislukte pitstop van Valtteri Bottas uit

Tijdens GP van Bahrein maakte de Mercedes pitcrew in ronde 31 een kostbare fout. Toen Valtteri Bottas naar binnen kwam voor vers rubber duurde de pitstop iets meer dan 9 seconden langer dan de bedoeling was.

James Allison legt mislukte pitstop van Valtteri Bottas uit
© Mercedes F1

Bottas kon zich al niet mengen in het gevecht tussen Max Verstappen en teamgenoot Lewis Hamilton, maar de Fin werd zeker weten niet geholpen door zijn bijna 11 seconde durende pitstop. De pitcrew kreeg het rechtervoorwiel er niet goed en dat kostte het team kostbare secondes.

James Allison legt in de Race Debrief van de 'zilver pijlen' wat er mis is gegaan. "Maar helaas, een van de jongens draaide met zijn wheelgun de wielmoer van het wiel los, maar trok zijn wheelgun net ietsje te snel terug. Maar omdat de wheelgun nog draaide op dat moment gaf hij nog weerstand en zorgde ervoor dat de wielmoer bleef draaien", aldus de technisch directeur van Mercedes. "Ongeveer hetzelfde gebeurt als je de schroevendraaier niet recht op de schroef zet, dan beschadig je de schroef", zei Allison.

"Dus toen de monteur zijn fout probeerde te herstellen bevond de wheelgun zich al in de modus om het wiel vast te draaien in plaats van het wiel eraf te halen. De wheelgun is ontworpen om automatisch te wisselen van los draaien naar vast draaien, hier moest dat alleen niet."

Allison sloot af en zei dat het allemaal werd veroorzaakt door verkeerd geplaatste wheelgun op de wielmoer. Het is echter niet de eerste keer dat Mercedes een pitstop verprutst op die circuit, een aantal maanden geleden verwisselde het team tijdens de Grand Prix van Sakhir de banden van George Russell (die inviel voor de met corona besmette Hamilton) en Valtteri Bottas. Dit zorgde ervoor dat beide coureurs die avond niet op het podium eindigde.

Bottas eindigde deze race nog wel op het podium, achter Hamilton en Verstappen op de derde positie en hij had zei er het volgende over: "Ik bedoel, ik wist dat het na zo’n lange pitstop waar ik bijna 10 seconde verlies moeilijk zou zijn om het gevecht aan te gaan met Hamilton en Verstappen. (…) Je probeert te blijven pushen en het beste uit de situatie te halen, maar er gebeurde niet echt veel dingen, dus ik voelde me een beetje eenzaam tijdens de race."

Over iets meer dan twee weken krijgt Mercedes een nieuwe kans, om het goed te doen. Dan staat de GP van Emilia-Romagna op het programma.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 GP Bahrein 2021F1 nieuws 2021Formule 1 2021James AllisonMercedes F1Valtteri Bottas
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.