Is Mercedes in Spanje door Pirelli geholpen?

Pirelli heeft voor drie circuits speciale banden ontwikkeld. Het gaat om banden die 0,4 millimeter dunner zijn, dus een dunner loopvlak en dunnere wang hebben. Door deze band worden hogere temperaturen makkelijker afgevoerd, dit om blaarvorming door oververhitting te voorkomen. Dit concept is door Pirelli speciaal ontwikkeld voor circuits waar dit jaar nieuw asfalt is gelegd.

Is Mercedes in Spanje door Pirelli geholpen?
Foto: Lewis Hamilton #44 (Mercedes) - Bron: Mercedes AMG F1

De drie circuits waarvoor de banden zijn ontwikkeld zijn die in Spanje (Circuit de Barcelona-Catalunya), Frankrijk (Circuit Paul Ricard) en Groot-Brittannië (Silverstone).

Zondag werden de banden voor het eerst gebruikt en het was goed merkbaar dat Mercedes, die een van de teams was die het verzoek bij Pirelli heft neergelegd, profiteerde van de dunnere banden. De Duitse formatie was oppermachtig tijdens de Grand Prix in het Spaanse Montmeló.

Boze tongen beweren nu dat Mercedes te veel heeft geprofiteerd van de dunnere banden en daardoor is geholpen voor het Italiaanse Pirelli. Volgens Allard Kalff is het Ferrari-kamp een bron vanwaar verdenkingen worden verspreid over de vermeende hulp van Pirelli aan Mercedes.

Maar het grootste probleem voor Ferrari was dat vooral Sebastian Vettel problemen ondervond met zijn voorbanden. Dat was de reden dat de Duitser zo vroeg in de race (ronde 17) de pits in dook voor vers rubber en vervolgens in ronde 41 weer naar binnen moest voor vers rubber.

"Wij konden niet zo lang doen met onze banden als de rest", aldus Sebastian Vettel. "We moesten opnieuw [voor de tweede keer] naar binnen en verloren daarmee twee posities, daarnaast verloren we ook tijdens de pitstop wat tijd. Maar we konden echt niet langer doorrijden, dat was geen optie."

Of de boze tongen gelijk hebben valt te bezien. Wanneer Kimi Räikkönen niet was uitgevallen, dan had hij als soort buffer fungeren en zo zijn teamgenoot Vettel een beter uitgangspunt kunnen bieden om Verstappen voor te blijven na zijn tweede pitstop.

Helaas moest de Räikkönen uitvallen met technische problemen en zo kon Max Verstappen eenvoudig de Fin voorbij rijden en meer snelheid maken, om zo voor Vettel uit te komen en als derde over de eindstreep te komen.

Of Mercedes dus werkelijk is geholpen door Pirelli blijft voorlopig een gerucht en een verdenking.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!


Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
GP Australië
vrijdag 13 maart 2020
02:00 - 03:30Eerste vrije training
06:00 - 07:30Tweede vrije training
zaterdag 14 maart 2020
04:00 - 05:00Derde vrije training
07:00 - 08:00Kwalificatie
zondag 15 maart 2020
06:10 - 08:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.