Hülkenberg: "Natuurlijk heb ik spijt van bepaalde dingen"

Nico Hülkenberg rijdt dit jaar zijn tiende seizoen in de Formule 1 en dreigt aan het eind van 2019 met lege handen te staan in de top van de autosport. Hij startte tot nu toe in 174 Grands Prix, maar stond nog nooit op het ereschavot en dat is een record.

Hülkenberg: "Natuurlijk heb ik spijt van bepaalde dingen"
© Renault F1

Nico Hülkenberg staat aan het eind van 2019 voor een gesloten deur bij Renault. De Franse autofabrikant vervangt de sympathieke Duitser door Fransman Esteban Ocon. Terwijl de meeste stoeltjes al bezet zijn blijft er weinig voor de Duitser over. De enige teams die nog niet hebben besloten met wie ze in zee gaan zijn Toro Rosso (2 stoeltjes), Red Bull Racing (1 stoeltje), Williams (1 stoeltje) en Alfa Romeo (1 stoeltje).

De spoeling is erg dun geworden voor Hülkenberg. Enkele weken leek hij in goede positie te liggen om voor Haas F1 uit te komen, maar ook dat team sloot de deur en ging uiteindelijk verder met Fransman Romain Grosjean.

Hülkenberg zelf is er gelaten onder. Hij verwacht dat hij binnen enkele weken duidelijkheid krijgt over hoe zijn toekomst er in de autosport uitziet. Een McLaren-stoeltje in de IndyCar-series heeft hij al geweigerd, "het rijden op ovals is iet echt mijn ding", liet hij onlangs weten.

Intussen is het aantal Formule 1-stoeltjes voor 2020 gereduceerd tot vijf onwaarschijnlijke opties. Vanuit de Formule E hebben enkele teams hun interesse uitgesproken in de diensten van de Nederlands sprekende Duitser. Maar ondanks dat er vanuit FE interesse is getoond, heeft Hülkenberg ook laten weten dat hij niet per se op zoek is naar een vervolg in de elektrische autosport, maar hij staat er ook niet negatief tegenover.

"We zullen het wel zien, ik weet het nog niet. Maar hopelijk krijgt ik in de komende weken duidelijkheid over hoe mijn toekomst [in de autosport] er uitziet. Er is nog niets besloten of bevestigd", laat Hülkenberg weten aan Crash.net.

Er volgen spannende weken voor The Hulk, die tijdens als rookie in de Formule 1 op zaterdag 6 november 2010 in Brazilië zijn eerste en enige poleposition behaalde. Hij zou op de zondag in de race naast het podium grijpen en als vierde over de eindstreep komen.

Intussen kijkt Nico Hülkenberg terug naar zijn carrière in de Formule 1, maar is daarover helemaal niet bitter of zuur. "Helemaal niet! Natuurlijk heb ik spijt, van bepaalde beslissingen. Maar dat hoort bij het leven, net als ervan leren", aldus Hülkenberg tegenover AUTOHebdo.

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister