Hoogtepunt Norris eerste helft GP-seizoen: "Kwalificatie in Melbourne"

Lando Norris begon dit GP-seizoen aan zijn Formule 1-avontuur bij McLaren. Samen met teamgenoot Carlos Sainz begon de Brit aan een onzeker jaar. Niemand wist hoe het team er in 2019 voor zou staan, na jaren van onderpresteren.

Hoogtepunt Norris eerste helft GP-seizoen: "Kwalificatie in Melbourne"
© McLaren F1

McLaren kwam vorig jaar, ondanks dat het team toen al van de Renault-motoren gebruik maakte, niet uit de verf. Het Britse team sloot in 2018 het seizoen met 62 punten af als zesde. In 2019 gaat het een heel stuk beter. Nu de zomerstop is begonnen heeft het team in totaal al 82 punten; 58 punten met Sainz en 24 punten met Norris.

Het is ten opzichte met voorgaande seizoenen met grote stappen vooruit gegaan met het Britse team. De formatie uit Woking staat op een comfortabele vierde plek in het kampioenschap. Toro Rosso volgt op de vijfde plek met 43 punten. Er mag dus gesproken worden over een redelijke voorsprong.

Lando Norris heeft zijn steentje als rookie meer dan bijgedragen. De jonge Brit presteert buitengewoon goed en doet niet veel onder aan zijn ervaren teamgenoot uit Spanje. Wanneer hem de vraag gesteld wordt wat zijn persoonlijke hoogtepunt was in de eerste helft van 2019, antwoordt hij: "Kwalificatie in Melbourne."

"Dat was onverwacht, want we dachten er niet eens aan om in Q2 te geraken, en toen we in Q3 kwamen was dat een grote verrassing. En voor mij een zeer goed debuut", aldus Norris tegenover Motorsport-Total. "Ik was niet voorbereid op de race en er gebeurde veel wat helemaal nieuw was voor mij. Ik was verdomd nerveus."

Naast de kwalificatie in Melbourne heeft Lando Norris ook een goede herinnering aan de tweede race in dit GP-seizoen, de Grand Prix van Bahrein. "En niet eens alleen vanwege de zesde plaats, maar ook omdat ik goed kon ingalen en de banden goed kon beheren, dus speelde de strategie ook een rol en we waren erg snel", aldus Norris.

Lando Norris heeft naast de succesjes ook teleurstellende momenten meegemaakt. Zo werd hij enkele keren slachtoffer van foutjes bij het team, wat hem mogelijk punten heeft gekost, zoals in Duitsland. Niettemin maakt Lando Norris tot nu toe een prima Formule 1-debuut mee.

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET