Meer vermogen en betrouwbaarheid

Honda Racing F1 haalde oude motorplanning van stal

Honda wil eind 2021 de Formule 1 met een knal verlaten. De Japanse autofabrikant levert de motoren aan de Formule 1 teams van Red Bull Racing en AlphaTauri, maar maakte halverwege 2020 bekend dat ze eind 2021 de sport gaan verlaten.

Honda Racing F1 haalde oude motorplanning van stal
© Honda Racing F1 | Max Verstappen in actie tijdens het GP-weekend in Abu Dhabi 2020.

Honda Racing F1, het project waarmee Honda dit jaar voorlopig voor het laatst Formule 1-teams bediend, was voor de coronapandemie van plan om in 2020 al de motor voor 2021 te introduceren bij Red Bull Racing en AlphaTauri. Maar corona schopte het plan in de war. Uiteindelijk keert de Japanse autofabrikant toch terug naar de eerder voorgenomen planning.

Zoals gezegd wil Honda de Formule 1 met een knal verlaten. In het laatste jaar dat Red Bull en AlphaTauri worden bediend haalt Honda alles uit de kast om beide teams zo goed mogelijk te bedienen. En dat doet Honda met een nieuwe motor, die feitelijk voor 2022 bedoeld was. De nieuwe motor is op verschillende gebieden aangepakt en zoals het vermogen als de betrouwbaarheid zijn volgens de Japanners verbeterd. In theorie moet het dus een geweldige Formule 1 motor zijn.

Toyoharu Tanabe, technisch directeur bij het F1-project van Honda, legt uit hoe de planning beïnvloed werd door de coronapandemie en hoe Honda daarop reageerde: "Voordat de coronapandemie begon waren we van plan om de nieuwe motor in 2021 te introduceren. Maar, vanwege de lockdown en de overige beperkingen hebben we besloten om de nieuwe motor pas in 2022 in te zetten. In oktober 2020 kondigde Honda echter aan om de Formule 1 aan het eind van 2021 te verlaten, waarna we de situatie opnieuw hebben bekeken en vervolgens hebben we besloten de motor toch al in 2021 te introduceren. Het was een uitdagende taak, maar uiteindelijk is het ons gelukt om de ontwikkeling naar voren te halen."

Vermogen en betrouwbaarheid van de Honda F1-motor verbeterd

De toewijding van Honda en haar medewerkers is altijd op het hoogst mogelijke peil geweest, ook nu de Japanners de Formule 1 gaan verlaten. Er zijn op meerdere gebieden van de krachtbron verbeteringen aangebracht. Tanabe vervolgt: "Bij Honda voelen we de verantwoordelijkheid om onze volledige technische kennis in te zetten voordat we afscheid nemen van de Formule 1. Het is lastig om specifiek te benoemen waar we de meeste tijd aan hebben besteed. Om het vermogen en de betrouwbaarheid van de auto te verbeteren hebben we veranderingen doorgevoerd aan de ICE (de verbrandingsmotor), de turbo en het ERS-systeem. Daarnaast hebben we bij AlpaTauri de integratie van onze motor in de auto verbeterd. De resultaten die we op de testbank zien, komen overeen met onze eigen verwachtingen, al zullen we pas tijdens de eerste races erachter komen hoe competitief we daadwerkelijk zullen zijn."

Doordat Honda besliste om aan het eind van komend seizoen de sport te verlaten stonden de Red Bull-teams met lege handen. De enige optie leek om met het schaamrood op de kaken aan de kloppen bij Renault, die vanuit de reglementen verplicht zou zijn om de teams van Red Bull te bedienen. Maar daar voelde Red Bull niets voor. Ze willen op eigen benen staan en konden na lang overleg tot een overeenkomst komen met Honda. Vanaf 2022 gaat Red Bull Powertrains, een nieuw bedrijf onder de Red Bull paraplu, de motoren onderhouden. Dat is onder andere mogelijk gemaakt door de ingevoerde engine freeze, wat inhoudt dat na 2021 de doorontwikkelingen van alle motoren wordt stilgelegd.

Samenwerking met Red Bull voor Honda de beste optie

Tanabe legt reden van de nieuwe samenwerking tussen Red Bull en Honda nog eens haarfijn uit: "Dit is was vanuit Honda het beste om te doen, vooral als je kijkt naar de goede relaties die wij hebben met Red Bull Racing en AlphaTauri, en wat ons die samenwerking heeft gebracht. Dit past ook bij onze belangrijke rol die we hebben vervuld in de afgelopen decennia in de Formule 1. Ik ben tevreden dat Honda beide teams en de Formule 1 in het algemeen op deze manier kan helpen."

Gerelateerde onderwerpen Formule 1AlphaTauriF1 nieuws 2021Formule 1 2021Honda Racing F1Red Bull F1Toyoharu Tanabe
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:30 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:00
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
17:00 - 19:00
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.