Strategisch gebruik van motormodus

Honda bekijkt of de F1-motor agressiever ingesteld kan worden

Honda gaat bekijken of ze agressiever kunnen zijn met de inzet van motorvermogen in de races. Dat laat Honda's F1 technisch directeur Toyoharu Tanabe weten, na het min of meer verliezen van de GP in Bahrein.

Honda bekijkt of de F1-motor agressiever ingesteld kan worden
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Nadat Red Bull's Max Verstappen in alle sessies, voorafgaand aan de race op zondag, oppermachtig was, moest hij de overwinning uiteindelijk tussen zijn vingers door zien glippen. Ondanks een defect differentieel en de agressieve strategie van Mercedes was het verschil tussen Verstappen en Hamilton minimaal.

Sinds 2020 is de partymodus niet meer toegestaan. De sport heeft bepaald dat de instellingen van de krachtbron, de motormodus, vanaf de kwalificatie tot en met de race vast moeten staan. Vanaf de kwalificatie mag de motormodus niet meer gewijzigd worden.

Honda zegt nu te gaan onderzoeken of ze het motorvermogen voor de komende races kunnen opschroeven. Een en ander houdt in dat de Japanse autofabrikant de data gaat bekijken en bepalen of de motormodus nog agressiever kan.

"We zullen deze gegevens bekijken en het overwegen", zei Tanabe tegen Autosport.com. "We moeten zien hoeveel slijtage de krachtbron heeft opgelopen in deze race [Bahrein, red.], en we zullen de krachtbron in het vervolg inzetten die overeenkomt met de karakteristieken van circuits in de komende races."

Ook in 2021 mogen er met 23 races op de kalender slechts drie verbrandingsmotoren per coureur worden gebruikt. Het is belangrijk voor Honda om er achter te komen in welke mate de motor in Bahrein te lijden heeft gehad, om zo te bepalen of er nog meer motorvermogen kan worden ingezet en op welke circuits.

"In principe denk ik dat we dit [meer motorvermogen] zonder enige problemen kunnen doen", aldus Tanabe. "We gaan nu nadenken over op welke circuits we agressiever kunnen zijn."

Overigens staat het niet helemaal vast of er ook in 2021 maar drie verbrandingsmotoren gebruikt mogen worden. Voorlopig is nog niet bekend of er dit jaar drie sprintraces worden gehouden. Een en ander zou inhouden dat er misschien wel meer dan drie motoren nodig zijn, om de overvolle F1-kalender te kunnen volbrengen.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1AlphaTauriF1 GP Bahrein 2021F1 GP Emilia-Romagna 2021F1 nieuws 2021Formule 1 2021Honda Racing F1Red Bull F1Toyoharu Tanabe
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.