
Nadat Red Bull's Max Verstappen in alle sessies, voorafgaand aan de race op zondag, oppermachtig was, moest hij de overwinning uiteindelijk tussen zijn vingers door zien glippen. Ondanks een defect differentieel en de agressieve strategie van Mercedes was het verschil tussen Verstappen en Hamilton minimaal.
Sinds 2020 is de partymodus niet meer toegestaan. De sport heeft bepaald dat de instellingen van de krachtbron, de motormodus, vanaf de kwalificatie tot en met de race vast moeten staan. Vanaf de kwalificatie mag de motormodus niet meer gewijzigd worden.
Honda zegt nu te gaan onderzoeken of ze het motorvermogen voor de komende races kunnen opschroeven. Een en ander houdt in dat de Japanse autofabrikant de data gaat bekijken en bepalen of de motormodus nog agressiever kan.
"We zullen deze gegevens bekijken en het overwegen", zei Tanabe tegen Autosport.com. "We moeten zien hoeveel slijtage de krachtbron heeft opgelopen in deze race [Bahrein, red.], en we zullen de krachtbron in het vervolg inzetten die overeenkomt met de karakteristieken van circuits in de komende races."
Ook in 2021 mogen er met 23 races op de kalender slechts drie verbrandingsmotoren per coureur worden gebruikt. Het is belangrijk voor Honda om er achter te komen in welke mate de motor in Bahrein te lijden heeft gehad, om zo te bepalen of er nog meer motorvermogen kan worden ingezet en op welke circuits.
"In principe denk ik dat we dit [meer motorvermogen] zonder enige problemen kunnen doen", aldus Tanabe. "We gaan nu nadenken over op welke circuits we agressiever kunnen zijn."
Overigens staat het niet helemaal vast of er ook in 2021 maar drie verbrandingsmotoren gebruikt mogen worden. Voorlopig is nog niet bekend of er dit jaar drie sprintraces worden gehouden. Een en ander zou inhouden dat er misschien wel meer dan drie motoren nodig zijn, om de overvolle F1-kalender te kunnen volbrengen.