Het 'lastige weekend' van Renault in Maleisië

Renault F1 had naar eigen zeggen 'een lastig weekend' in Maleisië. Cyril Abiteboul, de Managing Director was er niet over te spreken. Hij sprak over een slechte race. De F1 bolides hebben volgens hem een hoogwaardig niveau, maar toch kwam er niet uit wat er uit had moeten komen. Dit kwam onder meer door een fout uitgepakte strategie voor Nico Hülkenberg en de uitstapjes van Jolyon Palmer. Dat was tegen het zere been van Abiteboul die er alles aan doet om dit te voorkomen in Japan en sterk terug te komen. Want het team heeft kostbare punten laten liggen.

Het 'lastige weekend' van Renault in Maleisië
Foto: Nico Hülkenberg (Renault) - Bron: Renault Sport Media

"Na een zeer slechte start en eerste ronde lagen we al op onze rug", aldus Abiteboul. "we probeerden met een agressieve strategie bij Nico terug te komen. We haalden hem vroeg naar binnen, ondanks dat we daar niet zo voor zijn. Dat resulteerde dat hij in verkeer bleef steken. Zijn poging om punten te scoren en zijn plek veilig te stellen liep op niets uit en pakte ook verkeerd uit voor de banden. Uit veiligheid moesten we hem daardoor een 2e stop laten maken." En dat betekende dat Nico totaal uit het zicht van de punten weer de baan op kwam. Abiteboul was ook ontevreden over Jolyon. "Jolyon lag achter Nico voordat hij twee keer zijn auto verloor in een spin waardoor hij posities verloor. Dat én de 2e stop van Nico veroorzaakte de slechte resultaten. We zullen de nodige maatregelen nemen om in Japan dit tekort aan presteren te voorkomen." Daarmee was Abiteboul niet lovend over het team het afgelopen weekend.

Palmer geeft ook toe dat de start niet geweldig was maar dat hij Nico wel kon volgen. "Ik had een paar goede acties met inhalen, maar daarna verloor ik de auto en ik weet echt niet waarom. Het kwam als een verrassing maar we verloren er wel de race door." Ook Nico is kort van stof en duidelijk 'not amused'. "Het was een zeer teleurstellende zondag met een start die niet goed was. We wonnen weer een paar posities, zaten in moeilijke situaties en vast in het verkeer. Ik heb twee keer de kans gehad om plekken te winnen, maar ik vond de snelheid en het potentieel van de auto niet. Dat is jammer. Volgend weekend beter."

Lees hieronder verder
Gerelateerde onderwerpen Formule 1Cyril AbiteboulF1 GP MaleisiëJolyon PalmerNico HülkenbergRenault F1
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.