'Het duurt drie jaar voordat het budgetplafond effect heeft'

'Het duurt drie jaar voordat het budgetplafond effect heeft'
© Ferrari F1

Vanaf 2021 gaat er veel veranderen in de Formule 1. Een van de veranderingen zijn die van de uitgaven van de F1-teams. Zo is er een budgetplafond ingesteld van 175 miljoen euro en dat is van invloed op de ontwikkelingskosten van de F1-bolides.

Ferrari-teambaas Mattia Binotto ziet na 2020 niet veel veranderen in de kop van het Formule 1-veld, althans niet direct. Dat komt vooral omdat in het jaar 2020 - wanneer er nog geen budgetplafond van kracht is - de F1-auto's voor 2021 ontwikkeld worden. En daar profiteren de grotere teams (zoals Mercedes en Ferrari, die nog rustig 300 miljoen euro kunnen spenderen) in 2020.

De grote teams kunnen dus makkelijker de bolide van 2020 doorontwikkelen en tegelijkertijd de nieuwe bolide voor 2021 ontwikkelen. De kleinere teams zullen dus zorgvuldig met hun financiële middelen moeten omspringen en keuzes maken: All-in op 2020, voluit voor 2021 gaan of een combinatie van beiden, met alle gevolgen van dien.

Binotto ziet het zelfs nog wat somberder in. De Zwitser denkt dat het drie jaar duurt voordat het - door Liberty Media en de FIA beoogde - effect bereikt is. "Over drie jaar zal de kloof tussen de minst snelle en snelste teams kleiner zijn", aldus de Ferrari-teambaas tegenover La Gazzetta dello Sport.

"Natuurlijk, de nieuwe voorschriften zijn zo ontworpen dat de bewegingsvrijheid om te ontwikkelen kleiner wordt, en we zullen snel aan ons plafond zitten. Het doel wat Liberty Media gesteld heeft, om de concurrentie te nivelleren, kan worden bereikt. Maar het zal niet onmiddellijk merkbaar zijn."

Het budgetplafond is alleen van toepassing op de ontwikkeling van de F1-auto's. Kosten die betrekking hebben op coureurssalarissen, marketing en bijvoorbeeld reiskosten vallen niet onder het budgetplafond. Ferrari speelt hier handig op in, door nu al een enorme vijver - van momenteel vijf coureurs - van jong talent te kweken. Die kosten vallen dus niet onder het budgetplafond.

Door: Ries Boogert



0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.