VT1uitslag
VT2uitslag
VT3uitslag
QUALIuitslag
RACE 5 jul - 15:10

Helmut Marko zegt het coronavirus waarschijnlijk al gehad te hebben

Helmut Marko zegt het coronavirus waarschijnlijk al gehad te hebben
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Het is het coronavirus wat de klok slaat. De wereld staat op zijn kop en sommige landen zijn compleet van de buitenwereld afgesloten. Volgens Red Bull-sportadviseur allemaal onnodig en de Oostenrijker is verbaasd over de situatie in de wereld en vooral zijn thuisland: "Het heeft veel weg van een oorlog", aldus Marko in gesprek met F1-Insider.com.

Dr. Helmut Marko valt met zijn hoge leeftijd van 76 jaar precies in de risicogroep van het COVID-19-virus. Ondanks de wereldwijde zorgen lijkt de pandemie volledig aan Marko voorbij te gaan. De ontdekker van Max Verstappen beweert zelfs dat hij het coronavirus al in februari had, maar daarvan zelfstandig is genezen. "Halverwege februari was ik behoorlijk verkouden en had een stevige hoest, waar ik tien dagen mee gelopen heb. Dat was voor mijn doen erg lang. Ik ben er dan ook vrij zeker van dat ik het [corona]virus al achter de rug heb."

De topman van Red Bull Racing staaft zijn ideeën op basis van zijn terugreis vanuit Australië, nadat de Grand Prix aldaar werd afgelast. Op zijn terugreis naar Oostenrijk deed hij ook Dubai aan. En op de luchthaven in het Midden-Oosten werd niet gelet op afstand nemen en dergelijken. "Daar stonden duizenden mensen uit allerlei landen bij elkaar opeen gepakt. Er werd gehoest en ook tegen mij aangelopen. Ik denk dat het de ultieme 'corona hotspot' was, waar mensen wel besmet moeten raken. Tenzij je het toen al eens eerder had opgelopen, dan zou je er tegen bestand zijn", aldus Marko, die concludeert dat hij het coronavirus al onder de leden heeft gehad in februari, omdat hij na Dubai geen nieuwe gezondheidsklachten heeft gehad.

Terwijl er in Japan, Zuid-Korea en China mensen zijn die na genezing van het coronavirus later weer besmet raakten, gelooft Helmut Marko toch in immuniteit. "Als het werkelijk zo is, dan is dat meteen het bewijs dat ook oudere mensen deze ziekte kunnen overwinnen", volgt Marko. "Alleen daarom al is het belangrijk om niet te paniekerig te reageren op deze pandemie. Er worden enorme beperkingen opgelegd, het leven in Graz [de woonplaats van Helmut Marko] ligt volledig stil."

Intussen zal de Oostenrijkse sportadviseur zich er bij neer moeten leggen dat er nog altijd geen zicht is op een herstart van het Formule 1-seizoen 2020. Momenteel staat de Canadese Grand Prix als seizoensopener op de kalender, maar ook aan het Canadese GP-weekend moet getwijfeld worden. De kans dat de Formule 1 pas in juli of zelfs later begint, wordt steeds groter.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.