Helmut Marko: "We hebben nog niet alles uit het chassis gehaald"

Helmut Marko: "We hebben nog niet alles uit het chassis gehaald"
©Red Bull
28 mrt 2019 - 14:18
Ries Boogert
DELEN

In Australië moest Red Bull Racing in de kwalificatie maar liefst acht tienden prijsgeven op Mercedes. De W10-bolides van de Duitse renstal waren op geen manier bij te halen door Red Bull-rijder Max Verstappen. Maar dr. Helmut Marko heeft daar wel een uitleg voor.

Volgens Red Bull-adviseur dr. Helmut Marko heeft het team tijdens de vrije trainingen in Melbourne een verkeerde weg bewandeld. "We zijn een verkeerde kant opgegaan met de set-up van de auto en voor de kwalificatie moeten we het allemaal weer terugdraaien", aldus Marko tegenover het Duitse Motorsport-Total. Het gevolg was dat bijvoorbeeld Max Verstappen zonder goed onderbouwde set-up de kwalificatie in ging.

Helmut Marko maakte er voor het GP-seizoen al geen geheim van dat hij denkt dat Red Bull dit jaar op eigen kracht, dus zonder fouten van anderen, voor F1-zeges moet kunnen gaan.

Na de twee volgende races zal duidelijk zijn wie waar staat. Ferrari bleek, ondanks de dominante testdagen in Barcelona, geen deuk in een pakje boter te kunnen. En Mercedes was met stomheid geslagen, toen bleek dat ze in Melbourne met bijna een seconde voorsprong op pole position stonden. Vooral dat laatste spreekt voor Marko boekdelen.

"Mercedes heeft misschien niet eens een idee waarom ze zover vooraan reden in Australië. Laten we het voor het gemak maar even het Melbourne-effect noemen. De echte machtsverhoudingen worden pas helder na China", weet Helmut Marko.

De reden dat Red Bull Racing in Melbourne de plank qua set-up mis sloeg had te maken met de crash die Pierre Gasly op zijn laatste testdag meemaakte. "We hebben [op de laatste testdag] in Barcelona niet met het volledige pakket kunnen rijden. Gasly had belangrijke onderdelen beschadigd. Daarom sloegen we in Melbourne met de set-up de plank mis. Verstappen reed in de derde training met een auto die qua rijgedrag op een rallywagen leek", aldus Marko.

Er zit volgens Red Bull nog meer in het Oostenrijkse vat. "We hebben nog niet het maximale uit ons nieuwe chassis gehaald. Maar gelukkig is dat niet iets wat we op korte termijn kunnen goedmaken", stelt Marko gerust.

DELEN
Meer nieuws
MEEST GELEZEN
GP van Spanje over
dgn uur min sec
F1 GP Spanje
vrijdag 10 mei 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 11 mei 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00
zondag 12 mei 2019
Race 15:10 - 17:10
Montmeló / F1-weer
Circuit de Barcelona-Catalunya / 4,655 km
Race: 66 ronden / 307,104 km
F1 kalender 2019 downloaden
MEEST GELEZEN