Punten voor Tsunoda!

Hamilton wint nipt de GP van Bahrein, Verstappen P2

Lewis Hamilton heeft de eerste Formule 1-race van 2021 op zijn naam gezet. In een direct gevecht met Red Bull-coureur Max Verstappen, trok de Brit aan het langste eind, in deze actievolle race in Bahrein. Bottas werd derde en pakte de snelste raceronde. Perez moest dit keer genoegen nemen met een knappe P5.

Hamilton wint nipt de GP van Bahrein, Verstappen P2
© Mercedes F1

De race begon voor Sergio Perez met problemen. Eerder voor de race werden er al problemen ontdekt met zijn elektronica en dit was snel vervangen. Maar tijdens de formatieronde viel Perez stil. Hij kreeg zijn motor weer aan de praat en vertrok - nadat de grid opnieuw aan een formatieronde was begonnen - naar het eind van de pitstraat. Hij moest vanuit de pitstraat aan zijn race beginnen. Gelukkig kon hij zonder verdere problemen aan zijn race beginnen.

In de eerste ronde ging het mis voor Nikita Mazepin. De Rus verloor de controle over zijn Haas-bolide en kwam via de grindbak tegen de bandenstapels terecht. Ironisch was de plek waar Mazepin crashte exact aan de overkant waar Grosjean vorig jaar crashte en aan de vlammenzee ontsnapte. Dit overkwam Mazepin niet. Er volgde na een kortstondige gele vlag meteen een safety car, want het wrak van de Rus moest worden verwijderd.

Bij de herstart bleef Verstappen aan de leiding, maar Hamilton zat in zijn kielzog. De Brit had Charles Leclerc zat vlak achter Hamilton, en Bottas lag op P4. Nadat Pierre Gasly zijn voorvleugel verloor volgde er direct een virtual safety car en op datzelfde moment ging Mick Schumacher in de rondte. Er gebeurde van alles.

In ronde 5 werd de baan weer vrijgegeven en Verstappen liep weg bij Hamilton. Maar de Nederlander had een "vreemd gevoel achter in de auto", zo meldde hij eerder over de boardradio. Het team ging uitzoeken wat het was. Terwijl Bottas en Leclerc het met elkaar aan de stok kregen, reed Verstappen verder weg bij Hamilton. De Brit begon zich in niemandsland te begeven, waarmee Verstappen het vorig jaar zovaak moest doen. Maar toch liet Hamilton niet los, het gaatje bleek anderhalve seconde.

Perez, die vanuit de pitstraat was begonnen, deed zijn best om er het beste van te maken. De Mexicaan reed na 8 ronden al op P13 rond en dat inclusief een extra pitstop tijdens de safety car. Het gevecht tussen Bottas en Leclerc was voorlopig gewonnen door de Fin en de Ferrari-coureur kreeg nu Lando Norris in zijn nek. Aan het begin van de negende ronde pakte Norris zijn kans en passeerde hij de Ferrari-coureur.

Verstappen wist zijn voorsprong op Hamilton toch nog wat uit te bouwen. Het gatje tussen beiden schommelde tussen de 1,6 en 2,0 seconden. En ondertussen deed Perez opnieuw goede zaken door Ocon te verschalken en P12 in te nemen. Volgende slachtoffer moest Kimi Raikkonen worden. Achter Bottas op P3 begon een gat te vallen van ongeveer 5 seconden naar Norris, die nog altijd Leclerc binnen DRS-afstand had rijden.

Fernando Alonso die ook een beetje zijn debuut maakte, die jaar voor Alpine, reed op P9 toen hij de pit in dook. De Spanjaard verving zijn soft banden voor een vers setje mediums. Dit zorgde ervoor dat Sergio Perez intussen was opgeschoven naar P11 en al binnen 5 seconden van Raikkonen reed. We zitten op dat moment in ronde 13 van in totaal 56 ronden.

Norris, Leclerc en Stroll volgen het voorbeeld van Alonso en duiken ook de pits in voor nieuwe banden. Allemaal wisselde zij de softs in voor de mediums. Ondertussen is de situatie aan de kop van het veld nog ongewijzigd. Verstappen aan de leiding, maar toen dook Hamilton de pits in voor een undercut. En Hamilton ging naar de harde banden. Hij zou de race uitrijden, althans dat is de bedoeling. Perez rijdt intussen op P5!

Hamilton kwam vlak voor de deur van Perez, die op P5 reed, weer de baan op. Maar de Brit trekt op zijn nieuwe harde banden weg bij de Mexicaanse Red Bull-coureur. En al snel neemt de Brit ook Carlos Sainz, die door de pitstops ook naar voren was geschoven, te grazen. Bij Red Bull wordt niet gereageerd op de undercut van Mercedes en Hamilton. "Jullie maken het nu wel erg moeilijk voor mij", zegt Verstappen over de boardradio.

Ook Sainz duikt de pits in voor vers rubber en zijn alleen Verstappen en Vettel de enigen die nog geen pitstop hebben gemaakt, op het moment dat Bottas ook naar binnen gaat. Perez rijdt nu op P3, op ruim 7 seconden van Hamilton. Beide Mercedessen staan nu op de harde banden, terwijl Verstappen en Perez allebei op de mediums staan. En toen ging ook Verstappen dan maar de pits in. We zitten in ronde 18. Ging Hamilton hem nu voorbij en hoe zou dat zich verder gaan ontwikkelen. Nieuwe mediums krijgt de Nederlander mee en verliest de leiding in de race aan Hamilton.

Door zijn pitstop en de nieuwe mediums moet Verstappen nog een keer naar binnen. En waarschijnlijk gold dat niet voor Hamilton. Verstappen had een achterstand van ruim 7 seconden, maar Verstappen reed beetje voor beetje het gat weer dicht. Het zag er naar uit dat Mercedes op strategie de race ging winnen. Maar goed, er waren nog ruim 36 ronden te gaan.

Bottas had Perez inmiddels alweer verschalkt, op zijn nieuwe harde banden. De banden van Perez waren al wat gedateerd. Perez kon de Fin niet volgen. Dat deed het team besluiten Perez weer naar binnen te halen voor nieuwe sloffen. Checo viel terug naar P12 en kreeg nieuwe harde banden mee. Intussen kwam Verstappen steeds dichterbij aan zijn grootste rival Lewis Hamilton, maar het gat was nog altijd ruim 5 seconden.

Het gevecht tussen Alonso, Vettel en Sainz was ronduit vermakelijk om te aanschouwen. In één ronde wisselde het trio tweemaal van positie, het was ronduit spannend en niet alleen aan de kop van het veld. Ook Perez had alweer goede zaken gedaan, door alweer op P9 rond te rijden. En aan de kop van het veld, met nog 34 ronden te gaan, was het gat russen Verstappen en Hamilton geslonken tot minder de vier seconden. Maar Bottas naderde Verstappen op ongeveer hetzelfde tempo. Ook de Fin had nog maar een achterstand van slechts 3,8 seconden op de Nederlander.

Lando Norris, Charles Leclerc en Daniel Ricciardo reden netjes rond op P4 tot en met P6, terwijl Perez Carlos Sainz in zijn vizier en DRS-afstand kreeg. Maar waar reed de debuterende Japanner? Yuki Tsunoda reed op de twaalfde plek rond, terwijl Gasly het moest doen met P19. De Fransman had nog steeds te lijden onder toestanden in de beginfase van de race, waarbij hij zijn neus moest laten vervangen.

We zitten in ronde 26 als Sergio Perez weer meer posities goed maakt en terecht komt op P8, binnen een seconde achter Lance stroll en ook de Canadees wordt verschalkt. P7 voor Perez, die duidelijk maakt dat Red Bull de goede keuze heeft gemaakt door hem binnen te halen. Verstappen loopt steeds minder snel in op Hamilton. Het gat is op dat moment nog 2,8 seconden. Bottas zit op zijn beurt weer ruim 4 seconden achter de Nederlander.

De volgende die er bij Sergio Perez volgens plan aan moest geloven was Daniel Ricciardo. Alleen zal de Australië zich niet zomaar laten inhalen door de Red Bull, en los daarvan het gat was nog altijd 4,6 seconden. Verstappen kruipt tot op 2 seconden van Hamilton, de strijd was nog niet gedaan. Hoelang zou het duren voordat de Red Bull-coureur zijn DRS mocht inzetten. We zitten op dat moment in ronde 28 van 56. Het gat tussen Bottas op P3 en Norris op P4 is bijna 21 seconden. Hamilton duikt weer de pits in! Wordt dit de sleutel die Red Bull nodig heeft? Nieuwe harde banden voor de Brit.

Verstappen weer aan de leiding, maar hij moet nog naar binnen. Hij heeft namelijk nog niet de verplichte twee verschillende compounds gebruikt. Hoe snel reageert Red Bull, voor Verstappen. Perez kroop beetje voor beetje naar Ricciardo, het gat was nog maar 2,3 seconden. Ook Raikkonen duikt vanaf P10 de pits in voor verse banden. Hierdoor komt Tsunoda op P9 terecht. Vervolgens komt ook Bottas weer de pits in, waarschijnlijk ook voor nieuwe harde banden. Er wordt geklungeld door de Mercedes-pitcrew en Bottas verliest 10 seconden. Lando Norris komt hierdoor op P3 terecht.

Perez heeft Ricciardo nu in zijn vizier en zit binnen DRS-afstand. Het gaat om 0,3 seconden om precies te zijn en al snel is Ricciardo het bokkie. Perez naar P6 op zijn harde banden. De volgende moet Bottas worden, die door zijn slechte pitstop terug de baan op kwam als vijfde. Kan Perez het leven van de Fin toch nog moeilijker maken? Ondertussen is Verstappen niet veel opgeschoten met de pitstop van de Mederdessen. De voorsprong die hij heeft is minder dan 19 seconden en slinkt iedere ronde meer, en hij met nog een keer de pits in.

Alonso moet uitvallen omdat zijn achterremmen het niet meer doen. Geen fijne comeback tot nu toe. De Spanjaard is de tweede die uitvalt, na Mazepin, die in ronde 1 zijn auto in de bandenstapels parkeerde. Het gat tussen Bottas en Perez groeit verder, in het nadeel van de Mexicaan, die nu tegen een achterstand van ruim 6 seconden aankijkt. Tsunoda krijgt in ronde 34 ook nieuwe banden en de Japanner valt hierdoor terug op plek nummer dertien, op een seconde van Sebastian Vettel.

In de kop van het veld is alles nog onveranderd. Hamilton probeert nog steeds het gat met Verstappen, die nog steeds op P1 rijdt, te dichten. Het gat is iets minder dan 16 seconden en ongeveer net zo groot als het gat wat Bottas op P3 op zijn teamgenoot heeft. Achter de Fin is de achterstand van Perez verder opgelopen, naar ruim 10 seconden. Hamilton krijgt een waarschuwing via zijn team van de wedstrijdleiding. Hij moet de tracklimits in bocht 4 meer respecteren. "Ik dacht dat er geen tracklimits meer waren", reageert Hamilton. "Klopt, maar de wedstrijdleiding geeft je 5 seconden straf als je het weer doen", aldus het team.

Intussen wordt het gat tussen Verstappen en Hamilton weer kleiner, het is nog maar 13,7 seconden. Perez duikt op dat moment, we zitten in ronde 39, weer de pits in. Hij krijgt gebruikte mediums mee, waar hij de race mee uit moet rijden. Checo keert als achtste terug in de race. Verstappen duikt er meteen achteraan, en geeft daarmee weer de leiding uit handen. Ook nieuwe harde banden voor de Nederlander. Hij komt als tweede terug op de baan en heeft een achterstand van 8 seconden op Hamilton, wiens banden 11 ronden ouder zijn dan die van de Red Bull-coureur.

Verstappen laat onmiddellijk paars noteren in de tweede en derde sector. Aan het eind van zijn eerste ronde op het verse rubber is zijj achterstand geslonken tot 7 seconden. Er zijn op dat moment nog 15 ronden te gaan, hoe spannend wil je het hebben. Snelste ronde voor Verstappen. Hij laat een tijd noteren van 1:33.228. Het gat met Hamilton is weer geslonken tot bijna 6 seconden. De Nederlander ging full-send, maar wordt wel door het team gewaarschuwd om wat van zijn nieuwe banden over te laten, voor als hij bij Hamilton is aangekomen. Het gat is weer een ronde later nog maar 5,5 seconden.

Hamilton zal het licht uit zijn ogen moeten rijden, om Verstappen achter zich te houden. Ook Perez is weer aan zijn volgende opmars begonnen en moet het weer opnemen tegen Daniel Ricciardo, het gat is nog maar 0,9 seconden, dus DRS mag open. Maar is het voldoende? En wat gaat er gebeuren als Verstappen bij Hamilton aankomt. Het belooft nog spannender te worden, richting de slotfase van de race.

De top tien ziet er in ronde 44 als volgt uit: HAM, VER, BOT, NOR, LEC, PER, RIC, STR, SAI en TSU! En Perez is Ricciardo voorbij gestoken. Ocon heeft een akkefietje met Vettel en beiden spinnen, met een gele vlag tot gevolg. Beiden kunnen hun weg vervolgen. Het gat tussen Verstappen en Hamilton is nog maar 3,8 seconden en we hebben nog 11 ronden te goed in deze eerste F1-race van het nieuwe seizoen.

Het lijkt er steeds meer op dat Verstappen niet meer de kans krijgt om in de buurt van Hamilton te komen. Het gat blijft, met nog 10 ronden te gaan, 3,5 seconden. En dat is teveel, om er nog iets van te maken. Of toch niet? Komt de Nederlander toch nog verder dan die 3,5 seconden. Ineens is het gat nog maar 2,9 seconden. Verstappen is vooral in de tweede en derde sector sneller dan de Britse Mercedes-coureur. Nog 9 ronden te gaan en het gat is nu 2,6 seconden en Verstappen krijgt Hamilton steeds duidelijker in beeld.

Verstappen moet zich langs twee achterliggers, Vettel en Ocon, ploegen en komt weer wat dichterbij. Maar is die 2,3 seconden voldoende om Hamilton in de laatste ronden binnen te hengelen. Verstappen wint nu in iedere sector, het gaat met tienden. Het gat is met nog 7 ronden te gaan 1,9 seconde. Wat een spannende race is dit nu al, maar wat staat ons in de laatste ronden nog te wachten? Perez rijdt intussen knap op P6 en het gat tussen Verstappen en Hamilton is nog maar 1,3 seconden. Nog 6 ronden te gaan.

Verstappen komt steeds sneller dichterbij en Hamilton zal er voor moeten vechten, om de eerste zege van 2021 binnen te slepen. Opmerkelijk genoeg heeft niemand last van de harde wind, maar dat terzijde. Het gat is nu binnen DRS-afstand. Het is nog 0,5 seconden en we hebben nog 4 ronden te gaan. Verstappen zal zijn moment zorgvuldig moeten kiezen. Hij krijgt waarschijnlijk maar één kans, als hij die al krijgt. Voorlopig blijft het nog 0,5 seconden. Hamilton vecht als een leeuw. En daar is íe! Verstappen passeert Hamilton in ronde 53 en geeft de leiding niet meer uit handen.

Verstappen moet de positie weer teruggeven, omdat hij buiten de tracklimits reed. Nog twee ronden te gaan, krijgt Verstappen nog een kans? Wat een race en dit is Formule 1 zoals we het graag zien. Maar pakt het alsnog goed uit voor Verstappen? Het lijkt erop van niet. Hij is inmiddels buiten DRS-afstand als de voorlaatste ronde ingaat. Bottas duikt de pits in voor de snelste raceronde, die nog op naam staat van Verstappen.

Lewis Hamilton komt als eerste over de eindstreep en wint de eerste race van 2021. Max Verstappen zal voor nu genoegen moeten nemen met P2. Maar het begin van een spannend seizoen is er.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 GP Bahrein 2021F1 nieuws 2021Formule 1 2021Honda Racing F1Lewis HamiltonMax VerstappenMercedes F1Red Bull F1Sergio PerezValtteri Bottas
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.