VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Hamilton wint in Portugal zijn 92e F1-race, Verstappen derde

Hamilton wint in Portugal zijn 92e F1-race, Verstappen derde
© Mercedes F1

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Portugal en de snelste raceronde op zijn naam gezet. Na een chaotische start van de race wist de Brit te consolideren en er alsnog met de zege vandoor te gaan. Valtteri Bottas werd tweede en Verstappen en Leclerc kwamen als derde en vierde over de eindstreep.

Na een knettergekke eerste ronde had Carlos Sainz de leiding van de race in handen. Wat een feest voor de McLaren-coureur. Bottas reed nog op de tweede plek, maar Hamilton en Verstappen hadden beiden een plek verloren. Norris reed, terwijl er lichte regen viel, op de vierde plek. Verstappen deed wat hij kon om Norris te passeren. En in ronde 5 lukte het de Nederlander om de jonge Brit te passeren. Intussen waren de medium banden van Bottas en Hamilton op bedrijfstemperatuur. Maar Verstappen zette de aanval in, omdat hij wist dat Mercedes op jacht ging naar de leider van de race: Carlos Sainz. Mercedes kon dus niet het racetempo bepalen.

Bottas nam de leiding in de race over van Sainz in ronde 7 en op dat zelfde moment kwam Verstappen steeds dichter bij aan Hamilton, die op zijn beurt weer Sainz van zijn tweede plek ontdeed. Verstappen was vastbesloten om ook Sainz te grazen te nemen. De Mercedes-coureurs konden te snel weglopen bij de McLaren van de Spanjaard. In ronde 8 was Sainz opnieuw aan de beurt en werd hij gepasseerd door Verstappen. De Nederlander had nu een achterstand van 2,5 seconden op Hamilton, die zijn poleposition voorlopig niet kon verzilveren. De lichte regen was intussen verdwenen en de wolken maakten deels plaats voor een waterig zonnetje.

Verstappen moest steeds meer terrein prijsgeven vergeleken met de man op de tweede plek Lewis Hamilton. In ronde 11 was het gat naar Hamilton al opgelopen naar 4,2 seconden. En dat liep iedere ronde een seconde verder op. "Er is niet veel over van mijn linker voorband", aldus de Nederlander. Intussen was Charles Leclerc, na een chaotische eerste ronde, terug op zijn startpositie P4, op 5,3 seconden achter Verstappen. Ook Leclerc reed, net als de Mercedes-rijders, op de medium banden. Leclerc kwam met rasse schreden dichterbij aan Verstappen. Het kon niet lang meer duren voordat Verstappen naar binnen kwam voor nieuw rubber.

In ronde 14 had Bottas een voorsprong van 2,2 seconden op Hamilton. Verstappen's achterstand op Hamilton was intussen opgelopen tot bijna 8 seconden en Leclerc was nog maar 4,6 seconden van de Nederlander verwijderd. Ricciardo was de eerste coureur die een pitstop maakte. Hij ging van soft naar medium. Hamilton besloot de aanval verder in te zetten op teamgenoot Bottas. In ronde 16 had de Brit nog maar 1,6 seconden dicht te rijden. Een eventuele pitstop zou Verstappen veel postities kosten. Hij zou tot ver buiten te top tien terugvallen, maar er moest iets gebeuren. Leclerc maakte op zijn mediums per ronde meer dan een halve seconde goed op de Red Bull-coureur.

Het gevecht tussen Bottas en Hamilton was intussen - we zitten in ronde 20 - losgebroken. En floeps, Hamilton passeert zijn teamgenoot en gaat aan de leiding van de Portugese Grand Prix. De Brit had zijn positie weer terug veroverd en wist meteen een gat van 1,1 seconde te slaan en laat meteen de snelste raceronde noteren: 1.21.134. Het moest voor Verstappen een eeuwigheid duren voordat hij naar binnen werd gehaald, maar het moest. Red Bull wilde hem met een een-stopper en op de mediums laten finishen. Maar opnieuw begon het een beetje te regenen. Niet veel, maar genoeg om vraagtekens te zetten bij een sneller pitstop. Leclerc was intussen - het is ronde 23 - tot minder dan drie seconden verwijderd van Verstappen. Het gat tussen Verstappen en Bottas, de man op P2, was intussen al 12 seconden.

Lance Stroll kreeg een tijdstraf van 5 seconden, omdat hij bij een inhaalactie op Lando Norris een aanvaring veroorzaakte. Stroll spinde en Norris moest een nieuwe voorvleugel ophalen. Later, in ronde 32, kreeg Stroll nog eens 5 seconden tijdstraf, maar dit keer ging het om track limits, die hij meermaals overschreed.

Ronde 24 is het als Verstappen naar binnen gaat voor nieuwe banden. En hij gaat van soft naar medium banden. De Nederlander keerde als zesde in de race, voor Esteban Ocon en achter Carlos Sainz. Verstappen was de eerste uit de top tien de een pitstop maakte. De Nederlander had net nieuwe mediums, dus het ging even duren voordat die op bedrijfstemperatuur waren. Ocon probeerde het even, maar al snel kreeg Verstappen grip op de situatie en kon hij Sainz gaan binnenhengelen. Nadat Carlos Sainz in ronde 27 naar binnen gaat voor vers rubber wordt het Verstappen makkelijk gemaakt en kwam hij met P5 weer op podiumkoers. De volgende die er aan moest geloven was Pierre Gasly, die een prima race reed.

Lewis Hamilton bleef maar trappen en verbeterde ronde na ronde de snelste raceronde. Inmiddels had Gasly de pits opgezocht voor nieuwe banden en reed Verstappen alweer op plek vier, op 21 seconden achter Charles Leclerc, die nog een pitstop moest maken, net als de Mercedes-rijders. Hamilton rijdt opnieuw de snelste raceronde, een 1:20.537. We zitten intussen in ronde 31 en zijn bijna halverwege de race. Hamilton had in de tussentijd zijn voorsprong op Bottas uitgebouwd tot meer dan 8 seconden en liep steeds verder uit op zijn teamgenoot. Het duurde trouwens lang voordat Verstappen zijn nieuwe - intussen 8 ronden oude - medium banden aan de praat kreeg. Langzaam maar zeker kroop de Nederlander richting de achterkant van de Ferrari, maar het gat was nog altijd 20 seconden. Vergeet niet dat Leclerc nog naar binnen moest.

De race is 34 ronden oud als Bottas over de radio roept dat hij een waarschuwing ziet op zijn dashboard: 'cool down the car'. Kreeg de Fin opnieuw met technische problemen te maken? Op dat moment gaat Leclerc naar binnen voor verse banden. Kon hij de Nederlander achter zich houden? Nee, was daarop het antwoord. Verstappen reed weer op de derde plek, de plek vanwaar hij ook gestart was. Leclerc ging verder op een gloednieuw setje harde banden. Verstappen leek alleen nog kans te maken op de derde plaats in de race, want het gat tussen hem en de Finse nummer twee in de race was ruim 40 seconden.

Opvallend gegeven is dat de race ruimschoots over de helft is en valt nog geen enkele uitvaller te betreuren. En op dat moment wordt duidelijk dat Verstappen niet zo snel is als verwacht omdat hij mogelijk niet uitkomt met zijn brandstof. Door het missen van veel tijd op vrijdag hebben de teams niet voldoende informatie over het brandstofverbruik.

Het is ronde 40 als Hamilton naar binnen gaat voor zijn eerste pitstop. De Brit komt als tweede terug op de baan op zijn nieuwe harde banden en heeft dan een achterstand van bijna 19 seconden op zijn teamgenoot die nog naar binnen moet voor zijn verplichte nummer in de pitstraat. Een ronde later duikt ook Bottas naar binnen en komt net als Hamilton terug met de harde banden. Verstappen heeft nu nog een achterstand van iets meer dan 13 seconden op de Finse Mercedes-coureur.

Net als Lance Stroll krijgt ook Romain Grosjean in ronde 43 een tijdstraf van 5 seconden voor het meermaals overschrijden van de track limits.

Even lijkt het erop dat Bottas het moeilijk heeft met zijn nieuwe en nog koude harde banden. En Verstappen kan op dat moment tot op 9 seconden van hem komen. Een ronde later is het gat nog iets meer dan 8 seconden, terwijl Hamilton op de harde banden opnieuw de snelste raceronde laat noteren: 1.20.495. Verstappen ruikt bloed en zet zijn aanval op Bottas verder in. Meteen rijdt de Nederlander de snelste rijden in de tweede en derde sector. Het gat is op dat moment - met nog 20 ronden te gaan - nog iets meer dan 7 seconden. En weer verbetert Hamilton de snelste raceronde :1:20.366. De Brit is ontketend op zijn harde Pirelli banden. Bottas krijgt inmidels zijn harde banden aan de praat en loopt dan weer rustig weg bij Verstappen en rijd de snelste raceronde 1:19.922.

Lewis Hamilton lijkt op zijn eigen tempo zijn 92e F1-zege te behalen. Er is niets of niemand die hem kan tegenhouden. En weer knalt de Brit er een snelste raceronde uit, een 1:19.921. Ales bij elkaar genomen rijdt Albon na twee pitstops en 50 ronden op een puntloze twaalfde positie. De Britse Thai ging van soft naar medium en later weer naar gebruikte softs. Er zijn dan nog 15 ronden te gaan. Als Verstappen inderdaad niet of net aan voldoende brandstof bij zich had, dan zal hij ontzettend balen, omdat hij behoorlijke snelheid had en niets kon uithalen, omwille van zelfbehoud. Van Leclerc had Verstappen niets te vrezen. Het gat tussen beiden was opgelopen tot bijna 18 seconden.

Lance Stroll valt in ronde 55 uit met technische problemen en is daarmee de eerste uitvaller. En op datzelfde moment komt Esteban Ocon voor zijn enige pitstop naar binnen. De Fransman was gestart op de medium banden en was daar dus in 55 ronden de top zes binnen gereden. Na zijn pitstop kwam hij als achtste terug in de race, vlak voor zijn teamgenoot Ricciardo.

Lewis Hamilton reed uiteindelijk kalm en beheerst naar zijn 92e Grand Prix-overwinning en heeft daarmee het record in handen. Bottas volgde, met Verstappen en Leclerc achter zich, op de tweede plaats. Albon finishte als twaalfde en nam dus geen punten mee uit Portugal.

Het was bewolkt en de temperatuur kwam tot een maximum van 20 graden. De temperatuur van de baan bleef zonder de hulp van de zon steken op 25 graden Celsius en dat was voor het nieuwe asfalt van Portimão veel te koud.




0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.