Hamilton wint GP Mexico, Vettel P2 en Bottas P3

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Mexico gewonnen. De Brit, die van de derde plek startte, wist na verschillende pitstops de leiding van de Ferrari's over te namen en voor Sebastian Vettel en Valtteri Bottas als eerste over de eindstreep te komen.

Hamilton wint GP Mexico, Vettel P2 en Bottas P3
© Pirelli

Lewis Hamilton heeft dan wel gewonnen, maar door de podium plek van zijn teamgenoot uit Finland is de Brit nog geen wereldkampioen.

Het werd niet de dag van Max Verstappen. De Nederlander kreeg het in de eerste bocht aan de stok met Lewis Hamilton en beiden verloren posities. Na een Virtual Safety Car liep De Nederlander een lekke rechter achterband op en kwam als laatste terug in de race. Toch wist hij op de harde banden de rest van de race uit te rijden, om vervolgens als zesde de race te eindigen, op bijna 50 seconden van Albon, die vijfde werd.

Veel duw- en trekwerk tijdens de start zorgde voor diverse meldingen 'under investigation'. Een daarvan was het duw- en trekwerk tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Het gevolg was dat beide posities verloren. Een rommelpot van je welste, want er was meer aan de hand en er vlogen hier en daar onderdelen door de lucht in en na de eerste bochtencombinatie. Een Virtual Satefy Car (VSC) werd aangeslingerd.

Na de VSC reed Charles Leclerc, die vanaf poleposition was gestart, vier aan kop. Hij werd gevolgd door Sebastian Vettel en Alex Albon, dus uit de ellende wist te blijven. Carlos Sainz lag op de vierde plek, maar werd snel ingehaald door Lewis Hamilton, die zich leek te herstellen.

Achter Sainz was het Lando Norris, Valtteri Bottas en toen pas Max Verstappen. Verstappen kon Bottas inhalen, maar liep hierbij een lekke rechter achterband op. Verstappen moest onmiddelijk de pits en en verloor alle mogelijke posities. Nadat hij op de harde banden weer terugkeerde op de baan, reed hij als twintigste rond. Het podium was al meteen een onmogelijke opgaaf geworden.

Verstappen was de eerste die, noodgedwongen met een lekke band, een pitstop moest maken. De volgende was Pierre Gasly en direct daar achteraan kwam zijn teamgenoot Daniil Kvyat binnen.

Intussen kwam Alex Albon steeds dichterbij aan de nummer twee Sebastian Vettel. Hamilton liet de Thaise Red Bull-rijder even met rust. Maar op de rechte stukken was de Red Bull van Albon geen partij voor de Ferrari van Vettel. En langzaam maar zeker kwam Hamilton weer dichterbij aan Albon.

In ronde 13 ging Lando Norris ook naar binnen voor nieuw rubber, maar aan het eind van de pitstop stopte de jonge Brit en werd vervolgens weer terug geduwd door de teamleden van McLaren. Gelukkig voor Norris kon hij alsnog zijn weg vervolgen, zij het op enorme achterstand van de rest van het veld.

Alex Albon kwam al in ronde 15 naar binnen voor nieuwe banden. Hij ging van medium naar medium en kwam als zesde weer terug in de race, vlak achter Carlos Sainz. Maar ook de Spanjaard kwam een ronde naar binnen voor het verplichte nummer in de pits, net als de leider in de race Charles Leclerc. Ook de Monegask ging van medium naar medium.

Tussen de bedrijven door was Verstappen niet veel opgeschoten. De Nederlander reed nog steeds in de achterste regionen rond en reed rondetijden die een seconde langzamer waren dan de mannen in de kop van het veld. Het leek een zware race te worden voor de Red Bull-rijder. Over de boardradio geeft Verstappen door dat hij het vreemd vindt dat hij geen grip heeft. Vergeet niet dat Verstappen nog steeds op de harde compound reed.

Aan de kop van het veld rijden nog steeds Vettel en Hamilton, gevolgd door Bottas. Het trio moest nog naar binnen voor nieuwe banden en werd snel bijgehaald door de polesitter Charles Leclerc, die op zijn nieuwe medium banden in ronde 19 ook de snelste raceronde reed.

Max Verstappen had het zwaar, erg zwaar. Hij reed in ronde 23 nog altijd op plek 13 en het podium leek verder weg dan ooit. Op een of andere manier kon hij niet voorbij komen aan Pierre Gasly. Op dat moment kwam Lewis Hamilton eindelijk binnen voor zijn verplichte nummer in de pits. Hij ging van medium naar hard en alles leek er op dat hij op een eenstops strategie stond. Hamilton keerde vlak voor Albon terug, die op plek vier reed.

In ronde 26 passeerde Verstappen, geholpen door de DRS, Pierre Gasly. Plek 12 was het intussen, en nog steeds niet waar je over naar huis kan schrijven. Maar de punten leken weer te lonken voor de Nederlander.

Intussen waren er door de pitstop enkele 'onbekende' namen in de top tien gekropen. Daniel Ricciardo, Lance Stroll en Sergio Pérez reden keurig rond op de zesde, zevende en achtste plek. Maar Ricciardo en Stroll moesten nog naar binnen.

Ook Lewis Hamilton leek niet te kunnen profiteren van zijn harde banden, iets waar Verstappen eerder ook over klaagde over de boardradio. Verstappen leek langzaam maar zeker weer snelheid te vinden en kroop richting de staart van Nico Hülkenberg en passeerde hem in ronde 29, met een P11 als gevolg.

"Het voelt alsof we te vroeg gestopt zijn", klinkt er over de boardradio van Hamilton richting zijn team. De Brit kon niet dicterbij komen aan Leclerc, die met mediums op plek drie reed. Er waren nog 41 van de 71 ronden te gaan. Hamilton werd vanuit zijn team gerust gesteld: "Je doet het geweldig, ga zo door."

Verstappen schiet als een kogel voorbij aan Carlos Sainz en pakt de tiende positie van de McLaren-rijder af. De eerste WK-punt was in handen. Sainz lijkt geen snelheid meer te hebben, want ook Hülkenberg weet de Spanjaard eenvoudig in te halen. We zaten op dat moment in ronde 32. De volgende die op het menu van de Nederlander stond was Daniil Kvyat, maar dat gat was nog ruim vijf seconden. Maar dat gat zou snel kleiner worden. In ronde 35 was het gat nog maar twee en halve seconden.

Valtteri Bottas kwam dan ook eindelijk maar eens naar binnen voor zijn verplichte nummertje in de pits. Het is ronde 37 als ook hij gaat van medium naar de harde banden. Ook Vettel mag naar binnen en zo komt Leclerc weer aan de leiding van de race. Leclerc moest nog een keer naar binnen, omdat hij eerder al een pitstop had gemaakt en wederom op de mediums verder ging. Vettel kreeg harde banden, dus zou niet meer naar binnen hoeven.

Max Verstappen was intussen naar de DRS van Kvyat gereden en zou de Rus spoedig verschalken. En dat gebeurde in ronde nummer 39. Plek acht voor de Nederlander, maar misschien moest ook hij nog eens naar binnen voor nieuwe banden. Er stonden nog 32 ronden op het menu. Verstappen intussen de achtste positie te pakken, erg knap.

Alexander Albon reed op de derde plek, nadat Vettel de pits in was gegaan. Maar de Thai zou snel ingehaald worden door die zelfde Vettel, en werd zo weer terug verwezen naar de vierde plek, nog steeds een puike prestatie van de rookie en dat op een circuit wat hij nauwelijks kent.

Sergio Pérez moest het volgende slachtoffer van Verstappen worden. De Nederlander reed al in de DRS van de thuisrijder uit Mexico. Hij zou zich niet zomaar gewonnen geven. Maar toch moest Pérez zijn meerdere erkennen in de Nederlander, die hem aan het eind van het eerste rechte stuk voor de eerste bocht inhaalde. Plek nummer zeven voor Verstappen. Vergis je niet, Verstappen rijdt nog steeds op bijna een minuut van de koploper in de race, Charles Leclerc.

Leclerc kwam in ronde 44 naar binnen voor zijn laatste verplichte pitstop. De pitstop verliep helemaal niet naar wens en de Monegask verloor vier seconden. Hamilton aan de leiding, Vettel tweede en Albon derde, die een ronde later naar binnen ging voor zijn laatste verplichte pitstop. Ook de Thai ging naar de harde banden. De pitcrew van Red Bull stuurde Albon na een geweldig snelle pitstop van 1,9 seconde! weer de baan op.

Albon kwam als vijfde terug op de baan, met een voorsprong van 10,5 seconden op de nummer zes, Daniel Ricciardo. Maar de Australiër, die op de harde banden was gestart, moest nog steeds naar binnen voor nieuwe banden en het verplichte nummer in de pits. Ricciardo wist nog altijd, met banden die al 47 ronden oud waren, de snelheid er goed in te houden. Verstappen reed op 15,7 seconde achterstand achter zijn voormalige teamgenoot uit Perth.

Intussen leek de leider in de race, Lewis Hamilton, onvoldoende snelheid te hebben om de aanstormende Sebastian Vettel op afstand te houden. Met nog 21 ronden te gaan was het gat tussen de Brit en de Duitser nog maar 2,2 seconden. En op dat zelfde moment reed Albon de snelste raceronde, een 1:19.325.

Daniel Ricciardo was de enige die in ronde 50 nog steeds niet naar binnen was gekomen. En hij moest nog naar binnen, maar bij Renault zat men te rekenen. Alle pijlen waren gericht op Max Verstappen, die op erg oude harde banden rond reed. Als ze Ricciardo zo laat mogelijk naar binnen halen, dan konden ze hem op de softs naar buiten sturen en zo Verstappen weer in te halen. Ronde 51, Renault durft het niet aan en geeft Ricciardo niet de softs, maar de medium banden.

Lando Norris moest opgeven met onbekende technische problemen in ronde 51 en was de eerste uitvaller. Alles leek er op dat hij de enige uitvaller in Mexico zou worden, maar dat was niet zo.

Verstappen rijdt door de pitstop van Ricciardo intussen op de zesde plek en er zou niet veel meer in zitten. Tenzij er iets geks zou gebeuren, zoals bijvoorbeeld een satefy car. Maar zelfs dat zou de Nederlander nauwelijks kunnen helpen.

Nog achttien ronde te gaan en Leclerc rijdt de snelste raceronde en zet de tijd met een 1:19.232 nog scherper. Albon, die voor Verstappen reed, was per ronde meer dan een seconde sneller dan zijn teamgenoot. De Thaise Red Bull-coureur reed sneller, omdat hij veel nieuwere banden onder zijn RB15 had zitten.

Valtteri Bottas had de jacht geopend op Sebastian Vettel, om de tweede plekm achter Hamilton, veilig te stellen en zo zijn teamgenoot niet in Mexico de eer te gunnen om voor de zesde keer wereldkampioen te worden. Leclerc reed op drie seconden achter het strijdende duo. Bottas kwam maar niet voorbij aan de Ferrari van Vettel.

Ook de Alfa romeo van Kimi Räikkönen had de geest gegeven en de Fin moest in ronde 61 opgeven met onbekende technische problemen.

Daniel Ricciardo was intussen in een groot gevecht met thuisrijder Sergio Pérez verwikkeld. Ricciardo reed op nieuwe mediums en Pérez op veel oudere harde banden. Maar tijdens de eerste poging van de Australiër schoot hij, onder luid gejuich vanaf de tribunes, in de eerste bocht rechtdoor.

Max Verstappen kon richting zijn teamgenoot Alex Albon niets meer uithalen. De Thai was op zijn nieuwere banden veel sneller dan de Nederlander. Het gat tussen de twee Red Bulls was intussen opgelopen naar ruim 42 seconden.

Aan de kop van het veld leken de heren zich te schikken in de slagorde. Hamilton aan kop, gevolgd door Vettel, Bottas en Leclerc op 2,5 seconden en Albon daar weer achter op ruim tien seconden. Hamilton doet nog een poging om de snelste raceronde te rijden, maar dat zit niet meer in zijn banden. De Brit komt ruim twee tiende te kort op de tijd, die eerder was gereden door Charles Leclerc.

Ricciardo was intussen weer naar de DRS van thuisrijder Pérez gereden. Toch wist Ricciardo niet voldoende snelheid te krijgen om de Mexicaan te verschalken. De Mercedes-motor liep vooral op de rechte stukken te snel. Ricciardo kon niet voorbij komen aan Sergio Pérez.

In de laatste ronde tikt Daniil Kvyat Renault-rijder Nico Hülkenberg van de baan, die daardoor niet in de top tien weet te finishen. Dat krijgt nog wel een staartje.



Formule 1 podcast

GP Verenigde Staten - Lewis Hamilton moest nog even wachten maar afgelopen weekend was het dan zover. In week 44, tevens het startnummer van Lewis Hamilton, pakte hij zijn zesde wereldtitel.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Brazilië
vrijdag 15 november 2019
15:00 - 16:30Eerste vrije training
19:00 - 20:30Tweede vrije training
zaterdag 16 november 2019
16:00 - 17:00Derde vrije training
19:00 - 20:00Kwalificatie
zondag 17 november 2019
18:10 - 20:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.