Hamilton wint in Groot-Brittannië, Verstappen ondanks botsing op P5

Lewis Hamilton heeft de Formule 1 Grand Prix op Silverstone gewonnen. De Brit reed in zijn laatste ronde naar de finishvlag ook nog eens de snelste raceronde. Valtteri Bottas sloot aan als tweede en de Fin werd gevolgd door Ferrari-rijder Charles Leclerc. Max Verstappen moest vandaag genoegen nemen, nadat hij van achter werd aangereden door Sebastian Vettel, met de vijfde plek. De Nederlander lag op dat moment absoluut op podiumkoers.

Hamilton wint in Groot-Brittannië, Verstappen ondanks botsing op P5
© Mercedes F1

De beginfase van de race was weer behoorlijk spannend omdat de Mercedes-rijders het elkaar lastig maakte. Het ging om echt racen en het was mooi om naar te kijken. Bottas die vanaf pole gestart was reed aan de leiding en Hamilton wilde er binnen vier a vijf ronden voorbij, maar dat ging niet zomaar. De eerste poging van Hamilton in ronde vier lukte, maar Bottas pakte al snel de leiding weer terug.

Charles Leclerc en Max Verstappen reden op de plek van waar ze ook gestart waren, P3 en P4. Het verschil tussen beiden bleek ongeveer een seconde. In ronde 8 kregen de banden van de Ferrari-rijder, net als die van zijn teamgenoot Vettel, het moeilijk. Met name de linker voorbanden gingen er snel aan.

De man op plek zes Pierre Gasly kon de Ferrari van Sebastian Vettel redelijk goed volgen. De Fransman en de Duitser wisselde stuivertje wat betreft de rondetijden, en het verschil was telkens ongeveer een tiende van een seconde.

Intussen was Max Verstappen naar Leclerc gekropen. De Monegask leed flink onder de toestand van zijn banden en wilde Verstappen in de val lokken. Die val heette Sebastian Vettel, maar Verstappen wist Vettel te pareren. Een ronde later viel de Duitser ten prooi aan de snelheid van de Red Bull van Pierre Gasly. De euforie was van tijdelijk aard, want de Fransman kwam naar binnen voor vers rubber, maar de toon was gezet door Gasly. Eindelijk lijkt het heilige vuur weer in de Fransman te branden.

Charles Leclerc en Max Verstappen komen in ronde 14 naar binnen voor vers rubber. Verstappen pakte Leclerc in de pit, maar enkele honderden meters verder pakte Leclerc de derde positie weer af van de Nederlander. Er leek een mooi gevecht te ontstaan wat bestempeld kan worden als het vervolg van Oostenrijk. Het werd een schitterend gevecht waar de Britse fans luidkeels van genoten.

Pierre Gasly was na zijn pitstop teruggevallen naar de zevende plek, achter Carlos Sainz die nog naar binnen moest. Maar de Fransman moest er snel voorbij en op een of andere manier lukt het dat dus niet, ondanks dat hij het voordeel had van de DRS.

Valtteri Bottas kwam in ronde 17 naar binnen voor verse banden. De leiding was de Fin op dat moment dus kwijt. Hamilton was aan het stampen om na zijn pitstop voor Bottas te komen. Maar het ging de Brit niet gemakkelijk af er nog meer snelheid in te krijgen.

In ronde 20 dook Antonio Giovinazzi de grindbak in en dat bracht de safety car op de baan. Aanleiding voor Hamilton en Vettel om vers rubber op te halen. Opmerkelijk genoeg dook ook Max Verstappen weer de pits in voor zijn tweede pitstop. Net als Hamilton en Vettel koos ook de Nederlander voor de harde banden van Pirelli.

Een ronde, in ronde 21, later kwam ook Leclerc weer binnen voor vers rubber. Bottas werd hierdoor de pisang, want de Fin reed nog altijd op de mediums. Leclerc riep over de boardradio, toen hij achter twee Red Bull terug kwam op de baan, "how the hell did we lose our positions."

De safety car ging na ronde 23 weer de pits in en de race werd hervat. De top zes was op dat moment Hamilton, Bottas, Vettel, Gasly, Verstappen en Leclerc. Hamilton ging er als de brandweer vandoor en Bottas volgde. Verstappen had zijn handen vol aan Leclerc, die aan de Nederlander voorbij wilde. Gasly moest constant in zijn spiegels kijken waar Verstappen was.

Het werd haast een gevecht op 'leven en dood' tussen Verstappen en Leclerc, het was geweldig om te zien. Leclerc voegde de daad bij het woord. De Monegask had na de besluitvorming in Oostenrijk gezegd dat hij vanaf nu ook aggresiever zou gaan rijden en dat deed hij dus. Tijdens een van de knokpartijen zou er volgens Leclerc, zo riep hij over de boardradio, iets kapot zijn aan de linkerzijde van zijn Ferrari. Het team reageerde met: "everything is fine, everything is fine."

Leclerc hield zich even op de achtergrond en moest het vertrouwen weer krijgen in zijn bolide. Gelijktijdig vielen de Red Bull, aangevoerd door Gasly, Sebastian Vettel aan. Beetje bij beetje kwam het Red Bull-duo dichterbij aan Vettel. In ronde 28 nam Verstappen in dat proces ook weer de vierde plek over van Gasly. Charles Leclerc kreeg langzaam maar zeker weer het vertrouwen in zijn SF71 en kwam mat rasse schreden naderbij aan Pierre Gasly.

De Fransman verdedigde met hand en tand zijn vijfde positie, hij was niet van plan om die zomaar aan Leclerc af te staan. Af en toe nam Leclerc een beetje afstand, maar in ronde

Voor de geïnterseerden die willen weten hoe het aan de kop van het veld ging. Hamilton en Bottas waren bijna acht seconden los van Sebastian Vettel. Bottas moest nog steeds de pits in en dus was het een kwestie van tijd voordat de Fin zijn positie helemaal kwijt zou raken.

Intussen, ronde 32, verrichtte Pierre Gasly geweldig werk voor Red Bull Racing, want nog altijd wist hij Leclerc achter zich te houden. Verstappen kon zodoende een beetje uitlopen, in een poging Vettel bij te halen. Verstappen had ruim drie seconden voorsprong op Gasly en reed nog een seconde achter Vettel.

Omdat dat Bottas nog een keer naar binnen moest, reden Lewis Hamilton, Sebastian Vettel en Max Verstappen op virtuele podiumkoers. Bottas moest perse nog een keer naar binnen, omdat hij alleen nog op de mediums had gereden.

In ronde 36 viel Pierre Gasly dan eindelijk ten prooi aan Charles Leclerc. De Fransman poogde een bocht later nog wel de Monegask weer van zijn nieuwe positie te beroven, maar het mocht niet meer zo zijn. Leclerc op plek vijf en die ging zijn beurt op jacht naar Max Verstappen. Op het zelfde moment rijdt Bottas op zijn medium banden van 18 ronden oud de snelste raceronde.

Ronde 38 en daar was het vreselijke moment voor Max Verstappen. Bij een inhaalactie van Verstappen op Vettel was de Nederlander succesvol. Maar een bocht later verremde Sebastian Vettel zich knalde de Nederlander van de baan. Verstappen wist uit de grindbak te komen en Vettel kwam ook weer op gang. Wat een vreselijk moment voor Max Verstappen. Vettel kwam de pits in en kreeg een nieuwe voorvleugel en Verstappen leek gewoon door te kunnen rijden, hoe was het mogelijk! Het was namelijke een fikse knal, waar bij de Nederlander over de curbstones vloog en letter met vier wielen van de baan kwam.

Al me al een wonder dat beiden niet uitvielen, maar de race ging verder. Aan de leiding nog steeds Hamilton die op 2,3 seconden gevolgd werd door Bottas, die nog naar binnen moest. Leclerc reed op de derde plek en Gasly op plek vier. Verstappen reed nog steeds op plek vijf en Vettel reed op P17, we hebben het dan over ronde 42, dus nog tien ronden te gaan.

Sebastian Vettel kreeg voor zijn onbezonnen moment op Verstappen een tijdstraf van tien seconden. Echter deed het de Duitser niet veel pijn, hij reed immers op P17. Maar het signaal van de wedstrijdleiding was duidelijk.

In ronde 45 kwam Valtteri Bottas binnen voor een gebruikt setje soft banden. Ondanks de pitstop verloor de Fin geen enkele positie. Een knappe actie en strategie van de Duitse formatie. Met de softs kon Bottas nog voor de snelste raceronde gaan, die op dat moment nog in handen was van zijn teamgenoot Lewis Hamilton.

In ronde 48 pakte Valtteri Bottas de snelste raceronde. Lewis Hamilton twijfelde nog of ook hij nog een keer de pitstraat zou opzoeken om net als teamgenoot Bottas softs onder te laten binden om zo alsnog de snelste raceronde te claimen.

Max Verstappen kon niets meer aanrichten en bleef op de vijfde plek rijden, achter teamgenoot Gasly die een voorsprong bleef houden van ongeveer vijf seconden op de Nederlander.

Lewis Hamilton kwam als een koning over de finish en Valtteri Bottas maakte het Mercedes-feestje compleet. De derde plek ging naar Ferrari-coureur Charles Leclerc.



Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET