Hamilton wint de Bahreinse Grand Prix, P2 Verstappen, P3 Albon

Lewis Hamilton heeft de incidentrijke Grand Prix van Bahrein gewonnen. De Mercedes-coureur leidde de race vanaf iedere start, er waren er drie, en gaf de leiding nooit uit handen. Max Verstappen eindigde als tweede en reed de snelste raceronde en kreeg daarvoor het extra WK-punt. Albon kon derde worden omdat Sergio Pérez met technische pannen op moest geven.

Hamilton wint de Bahreinse Grand Prix, P2 Verstappen, P3 Albon
© Mercedes F1

Romain Grosjean ontsnapt aan vlammenzee

In de eerste ronde werd de race onmiddellijk stilgelegd omdat Romain Grosjean crashte. Zijn bolide brak in twee stukken en vloog direct in brand. Mede dankzij de halo en een enorme dosis geluk heeft de Fransman het er levend vanaf gebracht. | Lees hier alles over de crash van de Fransman.

Safety car: Lance Stroll over de kop

Om 16:35 uur werd de race herstart. En meteen was er een satefty car nodig. Opnieuw was Daniil Kvyat betrokken bij een crash. Dit keer was Lance Stroll het slachtoffer. De Canadees raakte met zijn achterwiel het voorwiel van de Rus en ging over de kop. Gelukkig was Lance Stroll in orde, "Ik hang onderste boven, maar ik ben oké", aldus Stroll over de boardradio.

Valtteri Bottas moest meteen de pits in omdat hij door carbonfiber was gereden en een lekke band opliep. De Fin verruilde zijn mediums voor de harde banden. De race werd na vier ronden achter de safety car weer hervat. Lewis Hamilton reed nog steeds aan de leiding en werd gevolgd door Max Verstappen, Sergio Pérez en Alex Albon.

Eindelijk mocht de race dan eindelijk beginnen. Ondanks de eerdere gebeurtenissen was de strijdlust er niet minder om. Er werd om iedere meter geknokt. Verstappen moest vrij snel terrein prijsgeven op de wereldkampioen, maar deed er alles aan om in de buurt te blijven van de leider in de wedstrijd.

Verstappen klaagde over een nerveuze RB16: "Mijn auto springt rond als een kangeroe", laat hij weten over de boardradio. Hij kon wel wegrijden bij Pérez, maar verloor terrein op Lewis Hamilton. En dat verschil tussen de Nederlander en de Brit liep langzaam maar zeker verder op. Na 15 ronden was de achterstand 2,6 seconden.

Valtteri Bottas reed in ronde 16 op P14, maar hij was al de pits in gegaan. Verstappen's voorbanden gingen er redelijk snel aan en dat kon er wel eens voor zorgen dat hij, eerder dan de bedoeling was, naar binnen moest. Wat ging Red Bull doen? Renault-coureur Ricciardo was de eerste die de pits op zocht en sloot, na het verkrijgen van nieuwe harde banden, aan op de achttiende en laatste positie.

Intussen zitten we in ronde 18 als de achterstand van Verstappen is opgelopen tot ruim 4,5 seconden. Pérez zat op veilige afstand op P3. Hamilton begint te klagen dat er vibraties in zijn voorwielen komen, en plotseling duikte de Brit de pitstraat in voor vers rubber en direct reageert Red Bull door Albon ook naar binnen te halen. Hamilton keert als derde terug in de race, terwijl Albon vanaf P4 terugkomt op P7.

Hamilton krijgt gebruikte mediums mee en moet per se nog een keer naar binnen, omdat er tenminste twee verschillende compounds gebruikt moeten worden. Een ronde later komt ook Verstappen binnen en Pérez volgt. Verstappen komt als tweede terug op de baan en de harde banden. Hij heeft Carlos Sainz op iets meer dan een seconde achter zich rijden. De hamvraag zou zijn of de Red Bull-coureur nog een keer naar binnen zou komen, of dat hij de race uit kon rijden op de nieuwe harde banden.

We zitten intussen in ronde 22 en Pérez keerde als vierde terug in de race, omdat hij Pierre Gasly, die nog naar binnen moest, voor zich had rijden. Verstappen was een stuk sneller dan Hamilton, ondanks dat de Brit op de mediums reed en Verstappen op de harde compound. "We hebben niets te verliezen, we gaan er vol voor", zegt Verstappen vol strijdlust over de boardradio. Hij wil er vol voor gaan en de overwinning opeisen.

Albon heeft intussen zijn vierde positie weer terug en rijdt op iets meer dan drie seconden achter de man op P3, Sergio Pérez. Ook Albon moet per se nog een keer naar binnen, want ook hij rijdt op de mediums, de compound waarop hij ook van start was gegaan. Pérez rijdt net als Verstappen op de harde banden, maar zijn achterstand op de Nederlander was inmiddels al opgelopen tot ruim 17 seconden.

Valtteri Bottas kende opnieuw een matige race, want met nog 24 ronden te gaan was de Fin nog niet verder gekomen dan een tiende plaats. De uitkomst van de race zou alles te maken hebben met het uithoudingsvermogen van de harde banden van Max Verstappen. Het antwoord kwam in ronde 35 toen Verstappen opnieuw de pits in kwam en opnieuw kwamen er nieuwe harde banden onder de RB16. Zijn pitstop duurde ongebruikelijk lang.

Een ronde later kwam ook de leider in de race de pitstraat inrijden. En ook de Brit kreeg nieuwe harde banden onder zijn bolide. Weer een ronde later komt ook Sergio Pérez voor de tweede keer naar binnen voor vers rubber en ook hij krijgt de harde banden mee. Intussen is Max Verstappen iets naar Hamilton gekropen, maar het gat is nog altijd iets meer dan 3,5 seconden.

Albon, die ook een tweede pitstop maakte, maakte zijn achterstand snel weer goed door in ronde 39 zijn vierde plek weer over te namen van McLaren-coureur Carlos Sainz. Even later moest ook de Spanjaard de pits op zoeken om zijn mediums in te ruilen voor nieuwe harde banden.

In ronde 47 kwam Verstappen voor de derde keer de pits in. De reden was dat hij op de gebruikte mediums (4 ronden oud) voor de snelste raceronde ging. Bij terugkomst op de baan lag hij nog steeds tweede en had nog ruim vier seconden op de Mexicaanse Racing Point-coureur. Er waren nog tien ronden te gaan, dus als hij niet te veel verkeer zou tegenkomen moest de snelste raceronde niet een probleem worden.

En meteen een ronde later rijdt Verstappen een 1:32.014 en is daarmee de absoluut snelste man op de baan. Maar was het voldoende, had Hamilton nog genoeg leven in zijn harde banden om de snelste raceronde af te pakken van de Nederlander. Het antwoord was nee. Want met nog 2 ronden te gaan begaf de Mercedes-motor van Sergio Pérez het. Er volgde een safety car, waarvan Alex Albon dankbaar gebruik maakte. De race werd achter de safety car afgevlagd.

Opnieuw was de strategie van Mercedes superieur en mede door de snelheid van de Brit kon ook deze zege door de kersverse wereldkampioen worden binnengehengeld. Bottas liep in de laatste ronde achter de safety car ook nog eens een tweede lekke band op. Toch kwam hij als achtste over de eindstreep.

Het weer was vrijwel identiek aan dat van zaterdag. De temperatuur was bij de start van de race 25 graden en de baan liet 28 graden Celsius meten en het was kurkdroog. Tegen het eind van de race was de temperatuur gedaald naar 24 graden en was het asfalt nog maar 26 graden Celsius.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Alexander AlbonCrash Romain GrosjeanF1 GP BahreinF1 GP Bahrein 2020F1 nieuws 2020Formule 1 2020Lewis HamiltonMax VerstappenMercedes F1Red Bull F1Romain Grosjean
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.