VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Hamilton snelste in de vrije training op Imola, P2 voor Verstappen

Hamilton snelste in de vrije training op Imola, P2 voor Verstappen
© Mercedes F1 | Lewis Hamilton tijdens de vrije training in Imola. | Grand Prix van Emilia-Romagna 2020

Lewis Hamilton was vanmorgen de snelste man op het circuit van Imola. De Mercedes-coureur reed in de enige vrije training een tijd van 1:14.726. Max Verstappen sloot als tweede aan en was 0,297 seconde minder snel dan De Brit. Maar de Nederlander had het vooral in de beginfase van de enige vrije training prima voor elkaar.

Het was allemaal gloednieuw voor de coureurs. Op de baan in Imola was in 2006 voor het laatst gereden, dus niemand wist ook maar iets over het circuit in Italië. Terwijl het er tijdens een eerste vrije training normaliter wat kalm aan toegaat, gingen de coureurs direct de baan en om ongeveer 11 ronden te rijden. De meesten gingen meteen op de harde banden de baan op. Alleen George Russel, Nicholas Latifi en Daniil Kvyat probeerden eerst de medium banden uit.

Max Verstappen had het direct naar zijn zin. Over de boardradio liet de Nederlander weten dat alles prima ging en de balans van zijn RB16 erg goed was. In het eerste deel van de vrije training was Verstappen - die erom bekend staat dat hij zich heel snel kan aanpassen aan nieuwe situatie en ook nieuwe circuits - dan ook heer en meester. Hij na de eerste run was een volle seconde sneller dan de man op P2 en dat was Pierre Gasly.

Na de eerste run was het Valtteri Bottas die de bovenste plek van de tijdenlijst inpikte van Verstappen. Het verschil was iets meer dan een-tiende, maar de Fin reed op de medium banden. Het gaf aan dat Verstappen lekker bezig was geweest, want met nog 56 minuten op de klok stond de Nederlander nog in de pitbox, terwijl de rest begon aan een tweede run. Ook Sainz was sneller in de rondte gegaan op de mediums, maar kwam nog niet in de buurt van Verstappen en Bottas.

Met nog 54 minuten op de klok ging Verstappen weer naar buiten, om de soft banden uit te proberen. Hij was vijfde coureur die met de soft banden een snelle tijd probeerde te rijden. Meteen was hij de snelste in de sector 1. Hamilton reed de twede tijd, op mediums en Verstappen reed ook een paarse tijd in sector 2 en 3. Wederom stond de naam van de Red Bull-coureur bovenaan. Bijna een halve seconde sneller dan de tijd van Bottas en dat was na een getimede ronde.

Toen was het Lewis Hamilton die orde op zaken stelde. De Brit reed op de medium banden de snelste rijd in sector 1, maar niet in sector 2 en 3. Hamilton kwam op dat moment acht-duizendste te kort op de tijd van Verstappen, die toen een afkoelrondje reed. Hamilton zette nog een keer aan en verbeterde zijn paarse tijd in sector 1, terwijl Verstappen juist weer in sector 2 een paarse tijd reed. Tot een tijd in sector 3 kwam het niet, want hij ging naar binnen.

Valtteri Bottas, die op dat moment de derde tijd in handen had, ging met nog 45 minuten op de klok de baan op om ook eens de soft banden aan de tand te voelen. Maar de Fin kwam bij zijn eerste poging te kort op de tijd van Verstappen en bleef op de derde plaats staan. Zijn tweede poging was beter, maar nog altijd bleef de Fin te kort komen. Niet zoveel als voorheen, maar met 0,040 seconde op de tijd van Verstappen voldoende. Het leek erop dat de soft banden niet zo goed werkten als de mediums.

Met nog 37 minuten op de klok kwam Max Verstappen weer de baan op, en weer op de softs. Dit keer weer een nieuw setje van Pirelli. Ook Hamilton ging nu de softs proberen, terwijl Bottas op dat moment de snelste tijd pakte in zijn derde poging. De Fin kwam op een voorsprong van iets meer dan een-tiende te staan. Maar dat duurde niet lang, want Verstappen dook er weer bijna twee-tiende onderdoor. Hamilton reed voor wat hij waard was en kwam tot een tijd van 1:15.212 en pakte weer P2 van zijn teamgenoot af. Het verschil tussen Hamilton - beiden op de soft banden - was op dat moment 0,189 seconde in het voordeel van de Nederlander. Verstappen kon tevreden zijn en keerde terug naar de pits.

Lewis Hamilton ging kort daarna onder de tijd van Verstappen door. De Brit ging door op de softs en reed een tijd van 1:14.726 en was daarmee de eerste die in de 1-minuut-14's reed. Hamilton zou terwijl Verstappen bezig was met een snelle ronde in de weg hebben gereden. Dat was dan ook meteen de reden dat de Nederlander de pitstraat weer in reed. "Ik zal maar niets zeggen", beloofde hij over de boardradio.

Alexander Albon had de grootst mogelijk moeite om een snelle ronde te rijden, zonder daarbij de track limits te overschreven. De Britse Thai klaagde steen en been over het feit dat hij dat erg moeilijk vond. Maar de regels zijn hierin erg strikt en voor iedereen hetzelfde. Uiteindelijk wist de teamgenoot toch nog een respectabele ronde te rijden en kwam zodoende op een voorlopige vierde plek, zij het op ruim 1,3 seconde van de tijd van Lewis Hamilton en ruim een seconde van de tijd van Verstappen. Maar lang zou zijn positie op P4 niet standhouden. Al snel kwamen de Renault-coureur over hem heen. "Ik heb veel last van onderstuur", aldus Albon over de boardradio.

De longruns werden ingezet met nog ongeveer 28 minuten op de klok. En dat was merkbaar aan de rondetijden van Valtteri Bottas. En toen kwamen Hamilton en Verstappen - met nog 19 minuten op de klok - naar buiten voor hun longrun. Beiden reden op de eerder gebruikte soft banden. In de rangorde ging niet veel meer veranderen.

De grootste teleurstelling was het resultaat van Sebastian Vettel. De Duitser kwam niet uit de verf en moest het doen met een laatste plek, op bijna 4 seconden van de snelste tijd. Enkele rondetijden van de viervoudig wereldkampioen waren weggenomen, omdat hij de track limits overschreed. Ook Leclerc, die normaliter beter overweg kan met de SF1000, had moeite om zijn auto naar wens te besturen. Terwijl hij in Portimão nog eenvoudig de top tien in reed, had de Monegask de grootst mogelijke moeite om zijn negende plek te behouden. Uiteindelijk wist Leclerc in de slotfase van de training nog een vijfde tijd te rijden. "Zo moeilijk om deze auto te besturen", zei Leclerc, duidelijk gefrustreerd.

Het was prachtig zonnig weer. Het werd 17 graden en de baan werd 22 graden Celsius. Voor de kwalificatie die om 14:00 uur begint is een maximale temperatuur van 19 graden Celsius voorspeld. De kans op regen in dit weekend is nihil.

Om 14:00 uur begint de kwalificatie voor de Grand Prix Formule 1 van Emilia-Romagna.




0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.