VT31 okt - 10:00
QUALI31 okt - 14:00
RACE 1 nov - 13:10

Hamilton niet eens met dubbele straf: "nooit van gehoord"

Hamilton niet eens met dubbele straf: "nooit van gehoord"
© Mercedes F1 | Lewis Hamilton tijdens de derde vrije training in Rusland 2020

Lewis Hamilton heeft wel eens beter weekenden gekend. In Rusland verliep het weekend vrij standaard, maar op zaterdag tijdens de kwalificatie ging het bijna helemaal mis, toen hij zich in Q2 niet wist te kwalificeren op de medium banden. En zondag kreeg hij er nog eens een forse tijdstraf overheen, waardoor hij naar alle waarschijnlijkheid de zege zag verdampen.

Lewis Hamilton heeft het vooral aan zichzelf te danken dat hij de tijdstraf kreeg in Rusland. Voordat de race begon maakte hij twee proefstarts op plekken die daarvoor niet aangewezen waren. Daarvoor ontving de Brit tweemaal een tijdstraf van 5 seconden. Als leider in de race dook Hamilton als eerste de pits in voor de verplichte bandenwissel.

Geheel volgens de reglementen moesten de in totaal tien seconden tijdstraf direct worden ingelost. Maar daar was Lewis Hamilton het niet echt mee eens. "Waarom moeten we dat direct, juist nu, inlossen?", vroeg Hamilton over de boardradio.

Maar het was niet anders, regels zijn regels en die gelden ook voor de zesvoudig wereldkampioen. Achteraf liet Hamilton weten dat het nog best goed ging ook. "Het ging eigenlijk redelijk goed, dus het is vooral die straf het voor mij verziekte", aldus de enigszins verbitterde Mercedes-coureur.

Op de vraag of hij de race had kunnen winnen, zonder de tijdstraf, antwoordt Hamilton: "Geen idee. Ik weet echt niet of ik het zonder de straf wel gered had. Op de soft band ging het best goed, dus vooral die tijdstraf gooide roet in het eten", zei de Brit tegenover Ziggo Sport. "Naar mijn idee kwamen we ook iets te vroeg binnen. Ik heb geen idee waarom dat zo was, maar dat gaan we uitzoeken."

"Ik kan zeer goed tegen mijn verlies, als ik niet zo goed had gereden", laat Hamilton nog even weten. "Maar verliezen door zoiets onnozels - Volgens mij is dit de eerste keer dat iemand hiervoor tweemaal bestraft wordt. Het lijkt mij een goed plan om hierover in gesprek te gaan", sluit de Brit af.

Naast de tweemaal 5 seconden tijdstraf in de race, mocht Hamilton ook twee extra strafpunten bijschrijven op zijn licentie en die was al niet zo leeg. De Mercedes-coureur staat nu met tien strafpunten op scherp. - Check hier het actuele overzicht.

Vacature - MotorsportZ is op zoek naar F1-schrijftijgers (m/v) die autosport in hun aderen hebben vloeien en alles willen weten. Wat we onder andere nodig hebben zijn mensen van tenminste 16 jaar oud die in goed Nederlands een mooi en boeiend stukje kunnen schrijven. Geïnteresseerd of ken jij zo iemand? Check hier de vacature.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Lewis Hamilton heeft voor 2021 nog geen nieuw contract. Wat gaat hij doen?
Volgende F1 Grand Prix
Portugal
vrijdag 23 oktober 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 24 oktober 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 25 oktober 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Portugal
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.