VT1 9 okt - 11:00
VT2 9 okt - 15:00
VT310 okt - 12:00
QUALI10 okt - 15:00
RACE11 okt - 15:10

Hamilton en Bottas verpulveren de concurrentie, Sainz derde

Hamilton en Bottas verpulveren de concurrentie, Sainz derde
© Pirelli

Lewis Hamilton heeft vandaag weer een poleposition bij kunnen schrijven op zijn staat van dienst. Hamilton en Bottas waren ook vandaag weer een klasse apart. Niemand kon de twee Mercedessen het vuur aan de schenen leggen. Verstappen wist niet verder te komen dan een 5de tijd achter Sainz en Pérez.

De spanning was volop aanwezig bij de teams gedurende de kwalificatie. Door het verbod van de Party Mode zou het veld weleens dichter bij elkaar kunnen zitten. De mindere goden gingen als eersten de baan op in Q1. Slechts de 15 snelsten mogen doorgaan naar Q2. En om te mogen strijden voor de pole in Q3, moet je in Q2 in de top 10 staan. Deze regels zijn dus niet veranderd, maar het verbod om verschillende motorstanden te mogen gebruiken tijdens de kwalificatie en de race is wel nieuw.

Magnussen opende met een 1:21.618, maar die tijd stond slechts kortstondig bovenaan de tijdenlijst. Leclerc zag zijn eerste tijd afgenomen worden, omdat hij te wijd door de laatste bocht (Parabolica) ging. Daardoor heb je onterecht veel voordeel bij het opkomen van het rechte stuk. Vettel, Grosjean en Russell zagen zichzelf als eerste, tweede en derde genoteerd staan na hun eerste run.

Het duurde niet lang voordat Hamilton en Bottas weer voor het ouderwetse beeld zorgden. Verstappen kende geen goede eerste ronde en moest genoegen nemen met P6. De tweede run leverde niet veel meer op. Een vijfde tijd met 6 tienden achterstand was het resultaat.

Met nog een paar minuten op de klok stonden Grosjean, Vettel, Giovinazzi, Russell en Latifi in de gevarenzone. Zij vormden de groep P16 tot en met P20. Chaos tijdens de laatste run zorgde ervoor dat Vettel niet verder kwam dan P17. Grosjean Vettel, Giovinazzi, Russell en Latifi haalden het niet. Albon zat op de rand van de krant, maar ging wel door naar Q2.

In Q2 reed Hamilton direct een 1:19.092 en nam daarmee afstand van de rest. Zelfs Bottas moest een ruime drie tienden toegeven op zijn teamgenoot. Pérez, Sainz en Verstappen plaatsten zich daarachter op ruim 6 tienden achterstand van Hamilton. Kyvat, Ocon, Leclec, Magnussen en Räikkönen moesten sowieso nog een poging wagen want zij stonden in de gevarenzone.

Wederom was er veel chaos in de slotfase van Q2. Alleen de Renaults van Ricciardo en Ocon hadden vrije baan. Ricciardo maakte een foutje en kon een tijdsverbetering op zijn buik schrijven. Weinig coureurs verbeterden hun tijd en Kyvat, Ocon, Leclerc, Räikkönen en Magnussen vielen af.

Vacature - MotorsportZ is op zoek naar F1-schrijftijgers (m/v) die autosport in hun aderen hebben vloeien en alles willen weten. Wat we onder andere nodig hebben zijn mensen van tenminste 16 jaar oud die in goed Nederlands een mooi en boeiend stukje kunnen schrijven. Geïnteresseerd of ken jij zo iemand? Check hier de vacature.

Door: Julian Verheul



0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.