Hamilton begrijpt strategie niet: "gewoon een f***-up"

Lewis Hamilton vreest dat hij nog even moet wachten voordat hij zijn zesde wereldtitel kan bijschrijven. De Brit verwijt Mercedes dat ze hem een kans op de zege in Japan hebben ontzegd.

Hamilton begrijpt strategie niet: "gewoon een f***-up"
© LAT Images

Hamilton kan tijdens de Grand Prix van Mexico zijn zesde titel bijschrijven, op voorwaarde dat hij wint en zijn teamgenoot Valtteri Bottas vijfde of lager finisht. De kans dat hij in Mexico zijn zesde titel pakt, zou groter zijn geweest als het team hem niet op zo'n aparte strategie hadden gezet. De Brit beschreef het voorval als een "f***-up", nadat hij als derde over de meet kwam.

Voor de tweede keer in drie races klaagde Hamilton aan het adres van zijn team en vooral zijn engineer. In Singapore vond Hamilton ook dat het team te langzaam reageerde, toen Vettel vroeg in de race zijn pitstop maakte, en daarmee beroofde van een zekere overwinning.

In Suzuka bestond het argument uit drie delen. Allereerst verloor hij 10 seconden, nadat hij op oude banden drie ronden langer moest doorrijden dan zijn teamgenoot Bottas.

Vervolgens was Hamilton van mening dat hij beter af was geweest als hij na zijn eerste pitstop op de harde banden was weggestuurd. Daarmee had hij - in zijn opinie - de race kunnen uitrijden.

Toen dat niet het geval was denkt de Brit dat hem verteld had moeten worden dat hij zijn banden moest managen, en ze niet aan stukken rijden in een poging Sebastian Vettel binnen te hengelen, die net zoals Bottas, overduidelijk op een twee-stops strategie stonden. Hamilton kwam een halve seconde na Vettel over de finishlijn.

"Dat was gewoon een f***-up", klaagde Hamilton over de boardradio tegen zijn engineer Pete Bonnington. "Hoeveel tijd heeft me dat gekost? Feitelijk lig ik uit de race."

Ondanks dat Mercedes in Japan hun zesde titel voor constructeurs op rij binnensleepte, was Hamilton niet direct bereid om zich in het feest gedruis te storten. "Ik denk niet dat ik er rekening mee moet houden dat ik de titel al in Mexico kan pakken", aldus Hamilton. "We hebben nog een titelstrijd voor de boeg."

De enige die Hamilton nog van de wereldtitel af kan houden is zijn teamgenoot Valtteri Bottas. De rest van de coureurs speelt in deze geen rol meer.

"Vandaag had het beter uitgevoerd kunnen worden. Er zijn dit jaar meerdere keren geweest dat dat het geval was. We hadden een een-tweetje kunnen scoren, maar de strategie was niet optimaal voor mij", vervolgt de wereldkampioen.

"Ik kwam de pits weer uit en realiseerde me dat ik 10 seconden had verloren, en ik had zoiets van 'waarom?'. Als ze me hadden verteld dat ik zo ver achter Valtteri [Bottas, red.] reed, had ik ze 'nee' gezegd, dan had ik liever eerder naar binnen gekomen."

"Vanzelfsprekend gaan we hierover nog wel praten met de engineers en de strategisten. Er zullen discussies zijn als we terug zijn."

Formule 1 podcast

GP Brazilië 2019 - Nabeschouwing: Een terugblik op de spectaculaire Grand Prix van Brazilië die dit weekend verreden werd op het circuit Autodromo Jose Carlos Pace, dat beter bekend staat als Interlagos.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Abu Dhabi (VAE)
vrijdag 29 november 2019
10:00 - 11:30Eerste vrije training
14:00 - 15:30Tweede vrije training
zaterdag 30 november 2019
11:00 - 12:00Derde vrije training
14:00 - 15:00Kwalificatie
zondag 01 december 2019
14:10 - 16:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.