Haas heeft het lek nog niet boven: "We tasten nog in het duister"

De afgelopen twee race waren voor het Amerikaanse Formule 1 team van Haas enorme tegenvallers. Terwijl de racesnelheid er op vrijdag lijkt te zijn vallen Kevin Magnussen en Romain Grosjean in de race continue terug naar de achterhoede van het veld. De formatie, onder het gezag van teambaas Guenter Steiner, tast nog altijd in het duister over wat hier aan ten grondslag ligt.

Haas heeft het lek nog niet boven: "We tasten nog in het duister"
© Haas F1

Op de vraag of Steiner in Groot-Brittannië een herhaling verwacht van wat zich afspeelde in Frankrijk en Oostenrijk antwoordt hij: "Het is een mix van zaken. We moeten er achter komen waarom we deze grote verschillen ervaren tussen de kwalificatie en de race, pas dan kunnen we aan het probleem werken."

Er wordt door alle teamleden van de Amerikaanse renstal keihard gewerkt om het lek boven te krijgen, maar als dan keer op keer de teleurstelling de kop op steekt kan het moreel binnen het team snel naar een nulpunt zakken. Eerder gaf Steiner al aan dat hij nooit zal opgeven totdat het probleem is achterhaald. Ook al heeft hij nog nooit zoveel pech gekend in zijn carrière, hij is niet van plan om het bijltje er bij neer te gooien en zal op alle manieren het moreel op peil proberen te houden. "Ik moet het moreel hoog houden en en zorgen iedereen gemotiveerd blijft, dat is onderdeel van mijn functie", laat Steiner weten.

"Ik heb dit soort problemen wel vaker meegemaakt, ook al is het niet in deze extreme vorm. Het is niet normaal, maar hoort bij het werk. Je probeert het altijd beter te doen, maar er zijn tegenvallers die we te boven moeten komen. Formule 1 is zeer competitief. Momenteel gaat het helemaal niet zoals we willen, maar ik weet zeker dat we dit te boven komen en weer meedoen op de plek waar wij horen."

Over het voortbestaan van de Britse Grand Prix op Silverstone is Steiner glashelder. Ondanks dat het een geweldige baan is en de sfeer er super is, ook moet er gekeken worden naar het financiële plaatje. "Als er geen financiële basis is of als het plaatje niet op orde is kunnen we er gewoon niet rijden, ook al willen we allemaal zo graag. Zonder geld kan geen enkel Formule 1 team daar rijden. We willen er allemaal heel erg graag rijden, maar niet tegen ieder prijs."

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race