Grindbakken blijven voor de Grand Prix van Nederland behouden

De Grand Prix van Nederland keert na enkele decennia in 2020 weer terug op de Formule 1-kalender. Maar voordat het GP-weekend op Circuit Zandvoort een feit is moeten er nog wel enkele wijzigingen aan het circuit worden doorgevoerd.

Grindbakken blijven voor de Grand Prix van Nederland behouden
© Kris Souverijn

Een van de aanpassingen vindt plaats in de Arie Luyendijk-bocht. Daar wordt de baan zo aangepast dat er een soort kombocht ontstaat, waardoor de coureurs met hulp van de DRS meer snelheid kunnen meenemen naar het rechte stuk. Eerder liet bandenfabrikant Pirelli nog weten hier niet positief tegenover te staan. Het zou teveel vragen van het materiaal, maar intussen heeft Pirelli laten weten er toch geen problemen mee te hebben.

Wat een vereiste was voor alle betrokken partijen is dat er geen geasfalteerde uitloopstroken worden aangelegd. Het Italiaanse architectenbureau Dromo dat de opdracht heeft gekregen om Circuit Zandvoort in gereedheid te brengen voor de Formule 1 heeft bekendgemaakt dat de grindbakken behouden blijven. De Formule 1 noemt de grindbakken historisch en wil in de duinen geen meterslange geasfalteerde uitloopstroken.

"Dit is een nadrukkelijk verzoek van alle betrokken partijen", zo laat Dromo-eigenaar Jarno Zaffelli weten in gesprek met Racefans.net. "We houden vast aan de grindbakken, we hebben geen plannen om geasfalteerde uitloopstroken aan te leggen."

De verwachting is dat de werkzaamheden aan Circuit Zandvoort in oktober beginnen. In maart volgend jaar moet het circuit klaar zijn voor de Formule 1.

De Formule 1-kalender voor 2020 is nog niet bevestigd, maar naar verwachting wordt de Dutch GP in het eerste weekend van mei 2020 gehouden. De laatste Formule 1-Grand Prix van Nederland werd verreden op zondag 25 augustus 1985 en gewonnen door wijlen Niki Lauda in een McLaren-TAG.

Tijdens de laatste Grand Prix van Nederland in 1985 startte Huub Rothengatter in een Osella-Alfa Romeo vanaf de laatste plek. De Nederlander moest na 56 ronden opgeven en werd uiteindelijk niet geklasseerd in de uitslag van de race.



Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET