Gridstraf: Nieuwe motor voor Valtteri Bottas in Abu Dhabi

Gridstraf: Nieuwe motor voor Valtteri Bottas in Abu Dhabi
© Mercedes F1

Valtteri Bottas neemt voor het weekend in Abu Dhabi een nieuwe Mercedes-motor in gebruik. Hiervoor zal de Fin tenminste tien plekken gridstraf krijgen, maar dat kan - afhankelijk van het eventueel aantal andere nieuwe componenten - nog oplopen.

Valtteri Bottas finishte niet in Brazilië, omdat hij in ronde 53 te maken kreeg met een kapotte verbrandingsmotor. Het was de derde motor voor de Finse Mercedes-coureur en dus moet er een nieuwe geïnstalleerd worden. Er kon eventueel nog naar een reeds gebruikte motor gegrepen worden, maar Mercedes kiest ervoor om een nieuwe motor in te zetten.

Mercdes techneut James Allison: "We merkte een opmerkelijk hoog olieverbruik [in Brazilië] en een halve ronde later zagen we - in de gegevens - dat er iets ergs met de motor ging gebeuren. Uiteindelijk schakelde de motor zichzelf uit."

Met een rookpluim stopt de Mercedes-motor ermee, iets wat Valtteri Bottas niet eens had opgemerkt. "Ik kon de rook niet zien", aldus Bottas. "Maar dat vertelde ze me. Ik voelde ook niet dat het vermogen minder werd, maar aan het eind van de Senna-S stopte de motor ermee."

Valtteri Bottas begint zijn laatste race van 2019 dus met een gridstraf van tenminste tien plekken. Of het daarbij blijft, is nog de vraag, want er is nog niets bekend over eventuele extra componenten - die tot nog meer straf leiden - die mogelijk vernieuwd worden.

F1-kalender 2020: Klik hier om de Formule 1-kalender in je mobiel of tablet te zetten. Super handig!

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.